כוחות אסד תקפו עיר כורדית בצפון סוריה; פורסם דו"ח קשה על המצב בבתי הכלא

מפקדי המיליציה הכורדית שפועלת בסוריה, הכריזו אתמול (חמישי) כי "לא תשתוק" בנוגע לתקיפה של כוחות הנשיא בשאר אסד בעיר אלחסכה. המיליציה כינתה את התקיפה, שאירעה מוקדם יותר, "תוקפנות ברברית", והוסיפה כי הכורדים יישארו "איתנים בהגנה על העיר". תקיפה זו היא הראשונה של צבא סוריה נגד העיר אלחסכה, שנמצאת בשליטת הכורדים. כך מסר העיתון הקומוניסטי "אברנסל" היוצא לאור באיסטנבול.

יצוין שלוחמים כורדים שחררו בשבוע שעבר את העיר מנביג' ועקב כך דעאש איבד נקודה אסטרטגית על שטחה של סוריה. הלוחמים הכורדים שיחררו את העיר לאחר שנתיים שתחת כיבוש הפונדמנטליסטים. בקרבות לקחו חלק יחידות של המיליציות להגנה כורדיות (YPG) ושל היחידות להגנה המרחביות של הנשים (YPJ) שתחת הנהגת המפלגה של המיעוט הכורדי בסוריה, המפלגה לאחדות דמוקרטית .(PYD)

2016-08-19_194349

לוחמות כורדיות של היחידות להגנה מרחבית בצפון סוריה (צילום: אברנסל)

אתמול פרסם ארגון זכויות האדם הבינלאומי "אמנסטי" דו"ח חדש המבוסס על סיפוריהם של 65 בני אדם, "ניצולי עינויים", מתאר את השימוש השיטתי שעושים סוהרים של המשטר באונס ובמכות. לדברי הארגון, 17,723 בני אדם מתו מאחורי הסורגים בין מארס 2011 לדצמבר 2015. יותר מ-300 בני אדם בממוצע מתו בבתי הסוהר של גופי המודיעין במדינה בכל חודש. ההתעללות והתנאים הבלתי־אנושיים שתוארו על ידי הניצולים היו גם בכלא הצבאי סיידנאיה בפרברי דמשק.

לפי עדויות של אסירים לשעבר, הסוהרים ערכו בכלא "מסיבות קבלת פנים" שכללו טקסים אלימים, בהם השתמשו במוטות ברזל וכבלי חשמל. "הם התייחסו אלינו כמו אל חיות. הם רצו שאנשים יהיו כמה שפחות אנושיים", סיפר אסיר לשעבר בשם סמר לתחקירני ארגון לצד עשרות האסירים האחרים שתיארו את הזוועות שחוו. "הדם זרם כמו נהרמעולם לא דמיינתי רמה אנושית נמוכה כל כך", הוסיף. רוב הניצולים סיפרו על אסירים שגססו במאסר, חלקם סיפרו כי נאלצו לשהות בתאים לצד גופות לזמן מה. הם תיארו כיצד הוכו, נאנסו וחושמלו. הסוהרים נהגו גם לצרוב את גופם במים חמים ולכבות עליהם סיגריות.

לפי הדו"ח, עצירות חדשות שהגיעו לבתי הכלא נאלצו לעבור "בדיקות ביטחוניות" שכללו לרוב תקיפות מיניות על ידי שומרים בכלא. ניצול אחר בשם זיאד סיפר כי ביום אחד היה עד למותם של שבעה בני אדם אחרי שמערכת האוורור בתא שלהם הפסיקה לעבוד: "הם בעטו בנו כדי לראות מי חי ומי לא", הוסיף.

ממשלת סוריה דחתה בשנים האחרונות את כל הדו"חות והדיווחים על עינויים בבתי הסוהר שלה. בפברואר האשים האו"ם את דמשק בניהול "מדיניות טיהור" וקבע כי כל הצדדים המעורבים בלחימה ביצעו פשעי מלחמה. יו"ר "אמנסטי" במזרח התיכון ובצפון אפריקה, פיליפ לותר, קרא לקהילה הבינלאומית, במיוחד לרוסיה ולארה"ב הפועלות במדינה ומובילות את שיחות השלום בין הצדדים הלוחמים, לשים את נושא ההתעללויות בראש סדר העדיפויות. "במשך עשורים, כוחות הממשלה הסורית השתמשו בעינויים כדרך לדכא את המתנגדים שלהם", אמר לותר, "היום זה מבוצע כחלק מהתקפה שיטתית כנגד כל מי שחשוד במרד נגד הממשלה גם בתוך האוכלוסייה האזרחית".

לדו"ח אמנסטי המלא (באנגלית):

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2016/08/harrowing-accounts-of-torture-inhuman-conditions-and-mass-deaths-in-syrias-prisons/