ישראל תגביל מחדש את המרחק שאליו היא מתירה לדייגי עזה להתפרנס

ישראל תגביל מחדש לשישה מייל ימי מהחוף את המרחק שאליו היא מתירה לדייגי עזה להפליג. מאז 3 באפריל אפשר חיל הים לדייגים להגיע עד תשעה מייל מהחוף של דרום עזה. מזה שנים שהמרחק נע בין שלושה לשישה מייל, על פי החלטות משתנות של ישראל, במה שנראה לא פעם כצעד ענישתי. כך נמסר מעמותת גישה.

2016-06-06_203546

דייגי עזה יוצאים לים כל השנה, אך התקופה של אפריליוני נחשבת לחזקה בשנה. המידע שנמסר לדייגים בעזה הוא שההרחבה לתשעה מייל תגיע אל קצה ב-5 ביוני. באיחוד הדייגים מעריכים שהצטמקות המרחב המותר לדיג תפגע ביכולת הדייגים להתפרנס. כ-4,000 עובדים מתקשים להתקיים מענף הדיג בעזה, ורובם נדרש לסיוע הומניטרי כדי לשרוד. פעולות השיטור של חיל הים הישראלי, שכוללות ירי תדיר לעבר הספינות, הביאו לפגיעות בגוף וברכוש, זאת בנוסף להחרמות של כלי שיט ומנועים כצעדי ענישה. כל אלה עוד החמירו את מצב הענף הוותיק.

על פי גישה, התדירות והאקראיות שבה ישראל מרשה לעצמה לקרב ולהרחיק את דייגי עזה מחופם רק מעמיקה את סימני השאלה בדבר הטיעון כי אתגרי ביטחון עומדים מאחורי ההחלטות. הרחבה קבועה של מרחב הדיג תאפשר למתפרנסים מהענף ולמי שנהנים מפירותיו, את האפשרויות המיטביות. הדבר מתבקש מכוח החוק, מתיישר עם הצהרות ראשי מערכת הביטחון שמצדדים בטיפוח הכלכלה בעזה והוא נובע מהזכויות המוקנות לכל אדם – להתפרנס בכבוד, לנוע ולשפר את חייו.