ישראל תגביל את כניסתם של נוצרים מרצועת עזה לירושלים בחג הפסחא

ישראל תגביל את כניסתם של פלסטינים נוצרים מרצועת עזה לירושלים בחג הפסחא, כך שרק מתפללים שגילם מעל 55 יורשו להיכנס לארץ ולהתפלל בכנסיית הקבר. מספר היתרי הכניסה ירד מ-700 בחג המולד האחרון ל-500 בחג הפסחא, אך בעזה טוענים כי מגבלת הגיל תוביל לכך שרק כעשרה אחוזים מהמכסות ינוצלו.

2018-03-29_193559

כנסיית הקבר בירושלים (צילום: ויקיפדיה)

לפי אנשי דת נוצרים בעזה, שהאשימו כי המגבלה אינה מוצדקת, רק כ-120 נוצרים עונים על קריטריון הגיל שנמסר בהודעת מנהלת התיאום והקישור, ורבים מהם לא יוכלו להגיע ללא בני משפחתם שאינם עומדים בו. בשיחה עם "הארץ" אמר ג'ורג' אנטון, פעיל בקהילה הנוצרית בעזה, שעד כה לא הונפקו אישורים לחג הקרוב.

חג הפסחא, המסמל את תקומתו של ישו ואת עלייתו לשמים, הוא החשוב ביותר עבור הקהילות הנוצריות במזרח התיכון, ומוגדר כ"חג הגדול", בניגוד לנהוג אצל הקהילות הנוצריות במערב, שם הדגש הוא על חג המולד. בתחילת השבוע הבא יציינו אותו הקתולים והפרוטסטנטים, וכעבור שבועיים האורתודוקסים.

ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) פנתה לסגן שר הביטחון אלי בן דהן מהבית היהודי בדרישה לשנות את תנאי הכניסה, כך שכלל הנוצרים "יוכלו לממש את זכותם הבסיסית לחופש הפולחן". עד כה פנייתה לא נענתה. "ישראל מתפארת בפני העולם שהיא המקום הבטוח לכלל הדתות", אמרה תומאסולימאן, "אך בפועל היא ממשיכה לפגוע באוכלוסייה הפלסטינית הנוצרית. ההחלטה מהווה עוד הוכחה שישראל מעולם לא יצאה מעזה וממשיכה לשלוט בכל המתרחש שם".

בארגון גישה, שקיבל פניות מכמה גורמים ברצועה בעקבות המגבלה, פנו במכתב בדרישה להסיר את מגבלת הגיל, להגדיל את מספר ההיתרים שהוקצו לחג ולא לנקוט בענישה קולקטיבית. "אין הצדקה לפגיעה השרירותית בחופש התנועה ובחופש הפולחן", נכתב בהודעת הארגון, "ובוודאי שלא לשיח איומים. זוהי עוד דוגמה לענישה קולקטיבית של תושבים, ובכלל, לאופיו הענישתי והשרירותי של משטר ההיתרים שישראל מנהלת מול תושבי רצועת עזה".