ישראל – הרחבת העוני, גידול באבטלה ומיתון בכלכלה; המלחמה העמיקה את המשבר

 

המגמות העיקריות במשק ובחברה בישראל כעת הן: מיתון, העמקת העוני וגידול באבטלה. כך עולה מהדו"חות שפרסמו היום הביטוח הלאומי, שירות התעסוקה ובנק ישראל. על פי דו"ח הביטוח הלאומי מספר העניים נותר יציב יחסית, אך המדדים הצביעו על החרפת מצבם של העניים. החשש הוא שרבים יצטרפו בקרוב למעגל, בהם מפוטרים משכבות הביניים.  מנתוני שירות התעסוקה עולה, כי בחודש דצמבר נרשמה עליה בשיעור של 3% במספרם של דורשי העבודה לעומת נובמבר. האזור עם מספר המובטלים הגדול ביותר: מחוז דן שבמרכז הארץ עם 5,900 מפוטרים. בנק ישראל מצידו מעריך ששיעור הצמיחה הצפוי בשנת 2009 יהיה שלילי ויעמוד על מינוס 0.2%. זאת, לעומת 1.5% צמיחה בתחזית הקודמת.

 

עוד לפני שהמשבר הקפיטליסטי העלול להשפיע בכל עוצמתו על העובדים ובני משפחותיהם, מצביע דו"ח העוני של הביטוח הלאומי שמתפרסם הבוקר על המשך המגמה המדאיגה: העניים נעשים עניים יותר. מספרן המוחלט של הנפשות שמתחת לקו העוני נותר יציב יחסית, אולם לפי התחזית הלא מפתיעה – המצב רק יהיה גרוע יותר. מנכ"ל הביטוח הלאומי, אסתר דומיניסיני, אף הדגישה כי בחודש דצמבר חל גידול של 22 אחוזים בתביעות חדשות המוגשות למוסד. "החמרת המצב תהיה תלויה במשך המשבר. כמה שהוא יימשך יותר זמן, כך יהיו יותר אנשים שעלולים לעבור אל מתחת לקו העוני. יש גם מאפיין חדש – אנשים שמשתייכים היום למעמד הביניים, שפוטרו מעבודתם. אם המשבר יימשך והם יהיו מובטלים הרבה זמן, רמת חייהם תרד והם ייכנסו לסטטיסטיקת העניים". פי הדו"ח, שמתייחס לתקופה שבין יולי 2007 ליוני 2008, מדד עומק העוני, שבודק את יחס פערי ההכנסות בין העשירים לעניים, המשיך במגמה מהשנים האחרונות – ועלה מ-34.3 אחוזים ב-2007 ל-34.8 אחוזים ב-2007/8.

 

יושב ראש חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, אמר כי הנתונים לפיהם מעגל העוני לא מתרחב ורק מעמיק בישראל הם אשליה. "כנראה שהפרוטות שהוספו לקצבאות בשנה שעברה הוציאו מאות אלפי אנשים מחוץ למעגל העוני אבל מבחינה סטטיסטית במציאות הם עדיין שקועים בעוני". עוד הדגיש ח"כ ברכה כי הנתונים בדו"ח המתייחסים למספר המשפחות הנמצאות מתחת לקו העוני באוכלוסיה הערבית מדאיגים והם לדבריו, תוצאה ישירה מהאפליה הקיימת.

 

כאמור, ניכרת מגמת העמקת האבטלה ובמהלך חודש דצמבר 2008 נרשמו בלשכות התעסוקה 17.5 אלף מפוטרים – 71.7% מכלל 24 אלף המובטלים החדשים שנרשמו בלשכות. מדובר בנתונים מקוריים הכוללים תנודות הנובעות מהשפעות עונתיות. מלשכת התעסוקה נמסר, כי זהו שיא של כל הזמנים בהיקף הפיטורים במשק. בחודש דצמבר נרשמה עליה בשיעור של 3% במספרם של דורשי העבודה (בניכוי השפעות עונתיות, חגים וימי פעילות) בהשוואה לחודש נובמבר. מספרם של דורשי העבודה בחודש דצמבר הסתכם ב-205.8 אלף, בהשוואה ל- 199.8 אלף בחודש נובמבר – תוספת של 6,000 דורשי עבודה.

 

מספרם של המובטלים (דורשי עבודה שצברו מעל יומיים של אבטלה) הסתכם בחודש דצמבר ב-184.8 אלף – עליה בשיעור של 1.1% בהשוואה לחודש קודם. מנכ"ל שירות התעסוקה, יוסי פרחי, מסר כי "ניתוח פנימי של הנתונים מצביע על כך שהאזורים הגיאוגרפיים בהם מספר המפוטרים הרב ביותר הם: מחוז דן עם 5,900 מפוטרים, מחוז הצפון עם 4,000 מפוטרים, ומרכז ועמקים עם 3,100 אלף מפוטרים".פרחי הדגיש כי העובדה שמחוז דן מוביל במספר המפוטרים, מעידה על חומרתה של מכת הפיטורים: "הדבר הבעייתי הוא שאם בשנים עברו ידענו שהאבטלה נרשמה בעיקר בקבוצות חלשות, בפריפריה, היום הפגיעה החזקה היא בגוש דן: תם עידן האבטלה בפריפריה". פרחי הוסיף עוד כי "בחודשים נובמבר-דצמבר בולט מספרם הגדול של מפוטרי מהנדסי תוכנה – 690 מהנדסים (318 בנובמבר, 372 בדצמבר) לעומת כ-100 מפוטרים מהנדסי תוכנה בממוצע בחודשים הקודמים. המשמעות היא שיש לנו גידול מאד משמעותי בענף ההיי-טק במדינה וצריכה להידלק נורה אדומה".

 

מנתוני שירות התעסוקה עולה, כי לאחר 4 שנים של ירידה במספר המובטלים, בשיעור חודשי ממוצע של 0.1% בשנת 2004, 0.3% בשנת 2005 ו-0.7% בשנים 2006-7 – חל בחודש אפריל 2008 שינוי במגמה ונרשמה עליה רצופה במספרם של המובטלים, בשיעור חודשי ממוצע של 1% (אפריל-דצמבר 2008). ב-9 החודשים האחרונים חלה עליה מצטברת בשיעור של 8.7% במספר המובטלים.

 

בדו"ח שפורסם היום על ידי בנק ישראל נכתב ששיעור הצמיחה הצפוי בשנת 2009 יהיה שלילי ויעמוד על מינוס 0.2%. זאת, לעומת 1.5% צמיחה בתחזית הקודמת. הגורמים אותם מונה הבנק להורדת התחזית: הרעה ניכרת בפעילות הכלכלית וירידה בתחזיות הצמיחה והסחר העולמיות; ירידה בפעילות הכלכלית ברבעון הרביעי בישראל, ובייחוד ירידה חדה בייצוא ובייצור התעשייתי; עלות מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה וההשפעה השלילית על שרותי התיירות. עוד צופה הבנק כי שיעור האבטלה הממוצע ב-2009 יעמוד על  7.6%,לעומת 7% בתחזית הקודמת.