חרף ההסכם עם ההסתדרות: המדינה קלטה להעסקה ישירה פחות מעשירית מעובדי הקבלן

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שר האוצר משה כחלון, שר הבריאות יעקב ליצמן, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקובי והנהלת המרכז הרפואי אסף הרופא, השתתפו ביום שני האחרון בטקס מיוחד, במהלכו הכריזו על קליטת 300 עובדי הקבלן המועסקים כעובדי ניקיון בבית החולים אסף הרופא להעסקה ישירה.

2016-09-30_192343

הטקס שנערך השבוע באסף הרופא (צילום: ההסתדרות)

מהלך קליטת עובדי הניקיון להעסקה ישירה בבתי החולים הממשלתיים קרם עור וגידים כחלק מיישום הסכם העקרונות לצמצום תופעת עובדי הקבלן שנחתם ביולי 2015, בין יו"ר ההסתדרות לשר האוצר. נמסר כי "אסף הרופא הוא המרכז הרפואי הראשון שנבחר להוביל את ביצוע תהליך הקליטה, לצורך הטמעת המודל ביתר בתי החולים. ניסקנורן אמר בהמהלך הטקס ש"שר האוצר כחלון הוא השר הכי חברתי שהיה במדינת ישראל מאז ומעולם. בראש סדר העדיפויות שלו זוהי העשייה החברתית, צמצום פערים, לראות את האדם ולהכיר בו ובחשיבותו. הוא לא פוגע בפריון אלא רק משפר אותו. אני שמח שמצאתי שותף אמיתי לדרך. שר הבריאות ליצמן, זכה בצדק להיות השר הכי חברתי ופופולרי, ואני מלא הערכה אליו על כך שלקח על עצמו לראות שהקליטה תהיה קודם כל אצלו בבתי החולים".

על פי תחקיר שפורסם אתמול (חמישי) בעיתון "כלכלסיט", שר האוצר התחייב בהסכם לכך שכל עובדי הניקיון בבתי החולים הממשלתיים ייקלטו כעובדים מן המניין בתוך ארבע שנים. כמותם אמורים להיקלט גם עובדי קבלן בתפקידים נוספים במערכת הבריאות כמו אחים ואחיות, עובדים סוציאליים, עובדי רנטגן, מעבדות רפואיות ומקצועות פרא־רפואיים נוספים, ועמם גם עובדי מוקדי הקליטה ליוצאי אתיופיה, אחיות בתי ספר, סייעות לתלמידים עם צרכים מיוחדים ובסך הכל כאמור כעשרת אלפים עובדים. אך על פי התחקיר "אלא שהמספר הכולל של עובדי הקבלן במגזר הציבורי מגיע לפי הערכות ל-100 עד 150 אלף, פי 10 עד 15 ממה שצפויים להיקלט. הנתונים המדויקים האחרונים בעניין פורסמו ב־2007, ומאז אף גוף רשמי לא עוקב אחר הנושא". "עם העובדים שאינם כלולים בהסכם אפשר למצוא את עובדי הניקיון והאבטחה במשרדים הממשלתיים ובאוניברסיטאות, מורי קבלן שהיקפם הולך ומתרחב, עובדי חסות הנוער במשרד הרווחה, עובדי ההוסטלים ברשויות המקומיות, טכנאים ואנשי מחשוב, וזו רשימה חלקית בלבד. מגמת המעבר למיקור חוץ מתרחבת במשק כולו, אבל המגזר הציבורי הוא ללא ספק השיאן, ובהיעדר נתונים רשמיים הערכות במשק מדברות על כך ש-5% עד 10%מהמועסקים במשק כולו הם עובדי קבלן", נאמר בכתבה.