חצי מיליון מפגיני האחד במאי בטורקיה

 

המשטרה הטורקית ואיגודי העובדים התעמתו אתמול במהלך אירועי האחד במאי באיסטנבול. המשטרה השתמשה בגז ובזרנוקי מים על מנת לפזר את הפגנות הפועלים שהתאספו מחוץ לבניין התאחדות העובדים המהפכניים של טורקיה (DISK ) במרכז העיר. יו"ר ההתאחדות סוליימן סלבי הזהיר מפני ניסיונות של הממשלה השמרנית-איסלמית למנוע את הפגנות האחד במאי ואמר כי האחריות, במקרה של פצועים, תיפול על כתפי הממשלה.

רבבות מפגינים מאיסטנבול ומחוצה לה התאסף בשעות הבוקר מחוץ למשרדי ה-DISK במרכז העסקים והמגורים שישלי שבמרכז העיר על מנת לחגוג את האחד במאי. "אל תיצרו מתיחות במדינה. אל תפריעו לחגיגות האחד במאי ואל תפנו לאמצעים בלתי חוקיים. אם אפו של אחד הפועלים ידמם, הממשלה וראש עיריית איסטנבול מועאמר גולר יישאו באחריות", אמר סלבי.

איגודי העובדים, המייצגים מיליוני פועלים, והממשלה התעמתו בשבועות האחרונים לגבי ההחלטה של ממשלת טורקיה שלא לבטל את האיסור בן עשרות השנים להפגין בכיכר "טקסים" שבבירה. הממשלה טענה כי סירובה מבוסס על חששות בטיחות והזהירה מפני פעולות אלימות במהלך חגיגות האחד במאי, בעוד האיגודים התחייבו לציין את יום העובד הבינלאומי בכיכר בצורה שקטה עם קהל של כחצי מיליון בני אדם.

ממשלת טורקיה אסרה על קיום חגיגות האחד במאי בכיכר "טקסים" לאחר שבראשון במאי 1977, 36 בני אדם נהרגו במהלך ההפגנות. מאז מתייחסים בטורקיה ליום זה כ"ראשון במאי העקוב מדם". תקרית זו נחשבת לנקודת מפנה בהיסטוריה הטורקית ואחד הגורמים שסללו את הדרך להפיכה צבאית ב-1980. באותו יום, חמושים בלתי מזוהים, אנשי הימין הקיצוני הקשורים במנגנוני המודיעין, פתחו באש לעבר כמיליון המפגינים שהתאספו בכיכר לרגל החגיגות. בשנה שעברה ניסה ארגון ה-DISK להפר את האיסור הממשלתי ולקיים את חגיגות האחד במאי בכיכר הידועה לשמצה. אך בעימותים שפרצו בין המשטרה והמפגינים, נפצעו עשרות בני אדם וכאלף מפגינים נעצרו.

 
הפעם אלפי שוטרים התפרסו ברחובות העיר. שוטרים מצוידים במסכות גז פיזרו באמצעות גז מדמיע את ראשוני המפגינים שיצאו מבניין איגודי העובדים. לפחות 505 מפגינים נעצרו ושישה שוטרים נפצעו. לפחות 30 מפגינים נפצעו.
 
המפגינים נמלטו אל תוך הבניין ואז חסמו השוטרים את היציאה ממנו. השוטרים, שהתפרסו בכל הרחובות המובילים לכיכר המרכזית, פיזרו גם קבוצות אחרות של רבבות פועלים שניסו להגיע למקום, אם באמצעות גז מדמיע ואם באמצעות אלות. חלק מהמפגינים יידו אבנים ולבנים לעבר השוטרים. דובר האיגודים מסר שאתמול הפגינו 500 אלף עובדים ברחובות העיר.
 
"יחי ה-1 במאי" ו"טקסים בכל מקום", קראו הפועלים והפעילים הקומוניסטים שצעדו לכיוון הכיכר. "איסטנבול היא כמו אזור מלחמה, כמו עיר שנכבשה על-ידי כוחות זרים", אמר אופוק אוראס, חבר פרלמנט מטעם מפלגת שמאל. "כיצד יכולה הממשלה לראות בעובדיה איום בטחוני?", תהה. "אנו מאמינים שיש כוונה זדונית מאחורי הבקשה להפגין באחד במאי", אמר ראש הממשלה השמרני הטורקי, רצ'פ טאיפ ארדואן בהתייחסו לבקשת איגוד העובדים לציין את האירוע בכיכר טקסים. "זו בקשה שנועדה לגרום להפרת הסדר הציבורי", הוסיף.