ח"כ חנין: ראש הממשלה לא יכול לעסוק בגז מחשש לניגוד עניינים; הפגנה בתל-אביב במוצ"ש

ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) פנה הבוקר (שישי) ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, בבקשה שינחה את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לחדול מעיסוק בתחום הגז הטבעי. זאת, בעקבות הפרסום הבוקר ב"הארץ", שלפיו מקורבו, איל ההון שלדון אדלסון, פנה אליו בבקשה "לייעל את הרגולציה בתחום הגז בישראל", ועשה זאת בכובעו כיו"ר איגוד עסקי שבו חברה מפעילת קידוחי תמר ולווייתן, נובל אנרג'י. בעקבות הפנייה, אף נערך דיון במשרד ראש הממשלה.

"בנסיבות העניין נוצר ניגוד עניינים מובהק המונע מראש הממשלה להמשיך ולעסוק בהחלטות בתחום משק הגז, ובוודאי מונע ממנו להוביל את העיסוק בנושא", כתב ח"כ חנין לויינשטיין. "אבקשך בזאת להנחות את ראש הממשלה לחדול באופן מיידי מעיסוק בתחום", הוסיף ח"כ חנין. אדלסון מוכר בעיקר כבעל בתי קזינו בלאס וגאס ובמקאו, וכבעלים של "ישראל היום" (הקרוי ה"ביביטון"), ותומך נלהב של ראש הממשלה ושל הימין הרפובליקני בארה"ב; אך פנייתו לנתניהו היתה תחת כובע אחר: יו"ר "היוזמה העסקית של ארה"ב־ישראל", גוף הפועל תחת לשכת המסחר האמריקאית ארגון לוביסטים מהגדולים והמשפיעים בארצות הברית. אחד מחברי הדירקטוריון של "היוזמה העסקית ארה"ב־ישראל" הוא סגן נשיא חברת "נובל אנרג'י" למזרח התיכון, קית אליוט, והוא האיש שאחראי לאינטרסים של החברה בישראל. נובל אנרג'י מתמחה בחיפוש והפקת גז טבעי ושותפה יחד עם בעל הון מקומי, יצחק תשובה, במאגרים תמר" ו"לווייתן".

ח"כ חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, התייחס אמש (חמישי) לדיון בקבינט המדיני-ביטחוני על מתווה הגז, ומסר: "שר הכלכלה אריה דרעי לא רצה לעמוד לבדו במרכז ועדת החקירה שתחקור בעתיד את שוד הגז, והוא צודק. לא נאפשר לראש הממשלה להעביר בחשכה את משאבי הגז של ישראל לידי קומץ טייקונים". לדבריו, "אני קורא לציבור להשמיע קול ולעצור מיד את מתווה הכניעה. אישור הקבינט את מתווה הכניעה לטייקוני הגז – לא סוף הדרך אלא יריית הפתיחה למאבק הציבורי נגד שוד הגז הגדול".

2015-06-26_215626

לדברי ח"כ חנין הממשלה "נכנעה מספיק בפני טייקוני הגז, היא התרפסה מספיק בפני החברות האמריקאיות ושליחיהן בממשל והגיע הזמן שזה יפסק. אסור לאפשר לראש הממשלה להעביר בחשיכה את משאבי הגז ששייכים לכולנו לידי קומץ טייקונים. אל תטעו – מתווה הכניעה המסתמן הוא לא סוף הדרך אלא יריית הפתיחה למאבק ציבורי גדול יותר ועוצמתי יותר נגד שוד הגז. כמו שעשינו בפעמים הקודמות – כשכפינו על הממשלה את המיסוי על הגז והגבלות על הייצוא – כך גם הפעם לא נוותר על מה ששייך לנו, לילדינו ולנכדינו. אז קחו רגע נשימה עמוקה, כי זה לא הולך להיות מאבק קצר. תפיצו את המידע על מה שקורה, דברו על זה, שכנעו חברים ובני משפחה, ותבינו מעל הכל שעדיין לא מאוחר מדי. אפשר וחייבים לעצור את טייקוני הגז. אנחנו רק צריכים לדרוש את זה מספיק חזק. הצטרפו אליי במוצאי שבת להפגנה נגד שוד הגז".

מתווה הגז אושר פה אחד אתמול בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, אך שר הכלכלה אריה דרעי, שהיה צריך לאשר את הסעיף שעוקף את הממונה על ההגבלים (סעיף 52 לחוק ההגבלים) – סירב לחתום עליו. בכך למעשה העביר את ההכרעה הסופית לממשלה. הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, שהשתתף בישיבת הקבינט, הביע התנגדות למתווה ואמר כי הוא חושב שצריך לשקול אותו מחדש. בנוסף אמר כי למרות שהוא מבין את ההיבט הביטחוני והמדיני, לדעתו כדאי להחליט על דחייה של כמה שנים בלוחות הזמנים לביצוע. במקביל, יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) מוביל מהלך מתואם של האופוזיציה להעברת הדיון בנושא מתווה הגז למליאת הכנסת. הרצוג שלח הערב פנייה דחופה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בשם כל ראשי מפלגות האופוזיציה ובתיאום עמם. בפנייה המשותפת – שעליה חתומים הרצוג, יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד, יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה, יו"ר ישראל ביתנו ח"כ ליברמן ויו"ר מרצ זהבה גלאון – הם דורשים להביא את הדיון בנושא הגז בדחיפות למליאת הכנסת ולא להשאירו להחלטת הקבינט והממשלה.

יצוין שמחר, מוצ"ש, אלפים יפגינו בתל-אביב נגד שוד הגז על ידי הטייקונים בסיוע ממשלת הימין. בקריאה שפורסמה לקראת ההפגנה נאמר "בימים האלה מתקיים שוד של משאב הטבע הנדיר שנמצא בישראל – מאגרי הגז הטבעי. הפוליטיקאים בממשלה מסייעים למונופול הגז של יצחק תשובה ונובל אנרג'י להשתלט על מאגרי הגז של ישראל למשך שנים. מי שעומד בראש השוד, הוא ראש הממשלה ביבי נתניהו. הוא זה שאחראי למינוי צוות שנועד לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים". המחאה כבר נפתחה הבוקר בבאר-שבע כאשר פעילים חברתיים הפגינו בבירת הנגב ודרשו להפסיק את שוד הגז.

 

הכתבה שפורסמה הבוקר ב"הארץ":

http://www.themarker.com/hrtz/1.2669329

 

לקריאת המסמך ששלח אדלסון לנתניהו (3 עמודים, באנגלית):

http://www.haaretz.co.il/st/inter/Hheb/images/adelson2.pdf

 

עוד על ההפגנה שתתקיים במוצ"ש בתל-אביב:

https://www.facebook.com/events/472857752882122