ח"כ חנין על דו"ח העוני: כך נראה שילוב בין אפליה לאומית לבין קיפוח חברתי

יותר מ-1.7 מיליון בני אדם בישראל חיים מתחת לקו העוני, בהם יותר מ-776 אלף ילדים כך עולה מדו"ח העוני והפערים החברתיים לשנת 2014 של המוסד לביטוח לאומי שהתפרסם הבוקר (רביעי). הנתונים מצביעים על כך ששיעורי העוני בישראל הם בין החמורים בקרב המדינות הקפיטליסטיות המפותחות. מהדו"ח עולה כי חלה עלייה בשיעורי העוני בישראל לעומת השנים הקודמות. על פי הדו"ח, שיעור המשפחות העניות בישראל עלה מ-18.6% ב-2013 ל-18.8% ב-2014, וכך עלה גם שיעור האנשים העניים מ-21.8% ל-22% בקרב האוכלוסייה ובקרב ילדים מ– 30.8% ל-31%.

2015-12-09_202541

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) מסר בתגובה לדו"ח העוני: "דוח העוני הוא דוח תוצאות מדיניות נתניהו. העוני בישראל מעמיק, בזמן שהממשלה מורידה את מס החברות ומקדמת את רווחי הטייקונים". לדבריו, שיעור העובדים העניים עולה כיוון שהשכר בישראל נמוך ומפגר באופן מובהק אחרי פריון העבודה. "התוצר צמח, האבטלה ירדה, אבל בניגוד לטענה הדמגוגית של הימין, בישראל עבודה לא מצליחה לחלץ מעוני. לשם כך דרושה העלאה אמיתית וריאלית בשכר העובדים וקודם כל בשכר המינימום שצריך לעלות ללא כל דיחוי נוסף ל-30 שקל לשעה" אמר ח"כ חנין והדגיש "שיעורי העוני בקרב הערבים הם תעודת עניות בפני עצמה. כך נראה שילוב בין אפליה לאומית לבין קיפוח חברתי".

לדבריו "יש משהו שחייבים להבין בנוגע לעוני. מאחורי הנתונים האלה שמתפרסמים מדי שנה, עומדים אנשים. רוב הפוליטיקאים, במיוחד אלה מהשלטון, אוהבים לנפנף במספרים, בגרפים. הם ממשיכים לדבר על הכלכלה כאילו מדיניות כלכלית היא מן מדע או לפחות גזירה משמיים. אבל מאחורי המדיניות שלהם, מאחורי כל המספרים והדו"חות, עומדים אנשים התוצרים של המדיניות הזו. ילדים שנגזר עליהם לחיות בעוני כי קיצצו להורים שלהם בקצבאות, עובדים שהולכים יוםיום לעבודה אבל עדיין מסיימים את החודש בלי מספיק שכר וכסף לדירה, לתחבורה ולאוכל להם ולמשפחתם. מאחורי הנתונים שכולנו למדנו לחיות איתם, עומדת מציאות שאסור להשלים איתה".