ח"כ דב חנין על דו"ח העוני בקרב ילדים: זו לא גזירת גורל – זו מדיניות

דו"ח של סוכנות הילדים של האו"ם (יוניצ"ף) שפורסם אתמול (חמישי) מציב את ילדי ישראל בתחתית איהשוויון בקרב מדינות העולם המפותח. ישראל מדורגת במקום ה-37 (מתוך ה-41) בחוסר השוויון בקרב ילדים, עם פער של 64.68% ומתחתיה נמצאות רק יוון, מקסיקו, בולגריה ורומניה. עוד עולה מהדו"ח כי שיעור הילדים העניים בישראל הוא הגדול ביותר בקרב המדינות שנבדקו – 27%. במקום השני נמצאת צ'ילה עם כ-26.3% ומקסיקו, רומניה ובולגריה סוגרות את החמישייה.

2016-04-15_200321

ילדים בכפר הערביבדואי אום אלחיראן, העלולים להפוך קרבן לנישול מאדמותיהם (צילום: פורום דוקיום בנגב)

הפערים ניכרים גם בתחום החינוך: שיעור הילדים שנמצאים מתחת לדרגה נמוכה בשליטה במדעים, קריאה ומתמטיקה, עומד על 18.5% עלפי מבחני פיז"ה. מבחינת הבריאות, מדורגת ישראל במקום ה-35 מתוך ה-35 בפערים ברמת הבריאות. למעלה ממחצית הילדים בטורקיה וכשליש בבולגריה, ישראל, צרפת, מלטה ורומניה דיווחו בכל יום על תסמין אחד או יותר של בריאות לקויה.


ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) מסר בעקבות פרסום הדו"ח של יוניצ"ף: "שיעורי העוני המחרידים בקרב ילדים בישראל שגדולים במיוחד ביישובי הפריפריה ובקרב הציבור הערבי הם לא גזירת גורל, אלא תוצאה של מדיניות. מי שמקצץ בשירותי הרווחה, מפריט את מערכת החינוך ומייבש את הבריאות הציבורית הוביל במודע למציאות בה ילדים הולכים לבתיספר כשהם רעבים, והורים מתקשים למצוא כסף לממן לילדיהם טיפולי שיניים או קניית ספרי לימוד. שבע השנים בהן נתניהו עומד בראש הממשלה, ולפני כן השנים בהן היה שר האוצר מהוות כתב אישום חריף נגד מדיניותו הכלכלית, אשר מסכנת את ילדי ישראל".

לעיון בדו"ח המלא באנגלית (קיימות גם גרסאות בצרפתית, ספרדית ואיטלקית):

https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/RC13_eng.pdf