ח"כ איימן עודה: ביטול הענקת פרס ישראל לאיל וולדמן – חלק מההפיכה המשטרית

איש ההייטק והזוכה המיועד בפרס ישראל ליזמות השנה איל וולדמן האשים הבוקר (ראשון) מקורב של ראש הממשלה בנימין נתניהו שפעל ביטול זכייתו בפרס וקרא ליועצת המשפטית לממשלה לפתוח בחקירה של הפרשה. וולדמן דיבר השתתף היום בישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בראשות ח"כ איימן עודה (חד"ש) שהתכנסה כדי לדון בהחלטת שר החינוך יואב קיש מלפני שבועיים לבטל את פרסי ישראל בתחומי המדע והתרבות.

לדברי ח"כ עודה "ביטול פרס ישראל הוא חלק מההפיכה המשטרית. כבר שנים האחרונות שני שרי חינוך קודמים, יואב גלנט ויפעת שאשא ביטון סירבו לקבל את החלטת ועדת הפרס ולהעניקו לחברי הטוב פרופ' עודד גולדרייך בגלל התנגדותו לכיבוש ורק בהתערבות בג"ץ הוא קיבל אותו. היום זהו איל וולדמן 'הנענש' בגלל ממובילי מחאת ההייטקיסטים נגד ההפיכה המשטרית".

"הטענה כי אין מקום להעניק את הפרסים בשל המלחמה היא המצאה מגוחכת מהזמן האחרון, שנועדה להסתיר את האמת מהציבור. האמת היא שמועמדותי לא נשאה חן בעיני כבוד השר וגורמים המקורבים לראש הממשלה ואולי אף לראש הממשלה משום שאני ידוע כמתנגד שלו ושל המהפכה המשטרית שניסה לחולל" הצהיר וולדמן.

נשיא האקדמיה הלאומית למדעים, פרופ' דוד הראל, חשף בישיבה שמתארגן טקס הענקת פרס אלטרנטיבי. לדבריו, "החלטת קיש לא רק אומללה, בזויה פחדנית ונגועה, אפופה בשקרים, ושמה ללעג וקלס פסגת הישגי המדע והרוח של אזרחי ישראל. זה המשך ישיר לנסיונותיו להשתלטות על המועצה להשכלה גבוהה, יד ושם והספריה הלאומית. מדוע שר החינוך רומס ומחרב"? שאל הראל וענה: "לראש הממשלה ושר החינוך אין חשק ללחוץ יד למבקרים קשים. נראה שקיש הכניס עצמו לבור עמוק מדי".

הראל סיפר שמתארגנת יווזמה לטקס הענקת פרסים אלטרנטיבי. הוא עצמו קרא לכל הוועדות המקצועיות של השנה לחשוף עצמן ואת הזוכים והזוכות שעליהן החליט. לוועדות שטרם השלימו את עבודתן קרא להמשיך בעבודה למרות החלטת השר ולהכריז על הזוכים. "אנחנו האזרחים מצוא נמצא את הדרך להוקיר אותם". עוד הוא קרא להוציא את חלוקת הפרס מידי שר החינוך ולהעבירו לידי נשיא המדינה והאקדמיה הלאומית למדעים.

יצוין שיותר שמאות מרצים באקדמיה הודיעו שיצטרפו לעתירה נגד שר החינוך קיש בגלל ביטול הפרס, ביניהם כאור חתן פרס נובל אהרון צ'חנובר וחתני פרס ישראל הפרופסורים סמי סמוחה (אוניברסיטת חיפה), יורם בילו (העברית), משה אורן (מכון ויצמן), יוסף שילה (תל-אביב), יואב בנימני (תל-אביב), שמעון אולמן (מכון ויצמן), ניצה בן דב (חיפה) ומאיר וילצק (מכון ויצמן). כמו כן יצטרפו אליהם גם נשיא אוניברסיטת תל אביב לשעבר יוסי קלפטר ונשיאת אוניברסיטת בן גוריון לשעבר רבקה כרמי. לעתירה שותפה גם תנועת מחאת האקדמיה נגד הפיכה המשטרית.

יצוין שלפני שנתיים, במארס 2022 בג"ץ הורה לשרת החינוך דאז שאשא-ביטון להעניק לפרופ' גולדרייך, פעיל עקבי נגד כיבוש השטחים הפלסטינים ממכון ויצמן את פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב לשנת תשפ"א. זאת, חרף החלטתה למנוע ממנו את קבלת הפרס בטענה שתמך בחרם על ישראל. פסק הדין פורסם בעקבות עתירה של ועדת הפרס נגד שר החינוך בממשלת הליכוד, יואב גלנט.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/111657