ח"כ אבו מערוף בעקבות אירועי זיהום המזון: אין מספיק הרתעה ויש יותר מדי הפרטה

בישראל אין חובת דיווח בעת אירוע של זיהום במזון, כך התברר אתמול (חמישי) בדיוני הוועדה לביקורת המדינה שעסקה בסערת הקורנפלקס המזוהם. יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) קראה לשינוי החוק בעניין, והזהירה כי "משרד הבריאות נכשל בפיקוחו על חברת מזון. במשך חודש כתבים שואלים ועונים להם ש'אין כלום' ובמשך כחודש משרד הבריאות, האמון על בריאות הציבור, נאלםדום. עם העובדה כי דו"ח הבדיקה נערך עלידי החברה המסחרית עצמה – ולא עלידי המשרד המפקח היא חמורה ומעוררת תמיהות: מה יקרה בפעם הבאה?".

2016-08-12_195835

בדיון הועלה חשש כי מעבדות פרטיות לבדיקת מזון, מקבלות הזמנותעבודה גם מחברות מסחריות, שאת מוצריהן הן מתבקשות לבדוק ע"י משרד הבריאות. במצב שכזה, נוצר חשש לניגודעניינים ולשיפוט מוטה. אלהרר דרשה ממשרד הבריאות להפיק לקחים ולשפר עמוקות את מערך הפיקוח על מפעלי מזון. ליאורה שמעוני, נציגת מבקר המדינה ציינה את דו"ח המבקר רק מלפני חצי שנה, שהתמקד בכשלי הפיקוח על מזון מיובא, והוסיפה כי למשרד הבריאות מערך בקרה ופיקוח רופפים, וללא כללים קבועים ומחולליסיכון. על כך העיר ח"כ עבדאללה אבו מערוף (חד"ש הרשימה המשותפת): "אין מספיק הרתעה ויש יותר מדי הפרטה".

הד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי הציבור, קרא לנצל את האירוע לשנות מהותית את תהליכי הבקרה ולקדם חקיקה שתחייב חברות מסחריות לדווח על אירועים חריגים ולהקים רשות מזון לאומית. גם יו"ר הסתדרות הביוכימאים והמיקרוביולוגים, אסתר אדמון, האשימה בדיון את הממשלה שלא מקצה כוח אדם לפיקוח: "הכתובת הייתה על הקיר. במשרד הבריאות, בקו שאחראי על פיקוח המעבדות הפרטיות, עובדים שני אנשים. יש סך הכול עשרה עובדי במעבדות בריאות הציבור במשרד הבריאות שבודקים את החיידקים במערך המזון". השבוע הוסיפה אדמון בריאיון עיתונאי כי "מי שמפקח לנו על המזון אלה מעבדות פרטיות, למדינה אין שום חלק בתהליך הזה. זה מקומם ומרגיז. לתת למעבדה פרטית לפקח על מזון שמגיע אלינו לצלחת זה לתת לחתול לשמור על השמנת".