חברי הכנסת של חד"ש בדיון על איסור כניסת 'שוברים שתיקה' לבי"ס: זהו מקרתיזם

ועדת החינוך של הכנסת דנה הבוקר (רביעי) בהצעת החוק של הבית היהודי לפיה יהיה אסור על "ארגונים שפועלים בארץ ובעולם נגד חיילי צה"ל" להיכנס לבתי ספר. כאשר בין היתר הכוונה היא להתנגח בארגון "שוברים שתיקה" ולמנוע ממנו כניסה למוסדות חינוכיים. הדיון גלש בין היתר לכדי עימות בין חברי כנסת מימין ומשמאל, ובשיאו קרא ח"כ אורן חזן (ליכוד) לח"כ אילן גילאון (מרצ) "בוגד", וזה השיב: "ח"כ חזן הוא ז'אן פול סארטר של הסמרטוטים".

2016-12-28_200000

המורה אדם ורטה באירוע של שוברים שתיקה בכיכר היכל התרבות בתלאביב (צילום: אקטיבסטילס)

חברי הכנסת של חד"ש ברשימה המשותפת לקחו חלק פעיל מאוד בישיבה וח"כ עבדאללה אבו מערוף אמר ש"המסר של הדיון הזה – הוא המקרתיזם. זוהי רמיסה כל ערך וארגון הפועל נגד הכיבוש". לדברי ח"כ יוסף ג'בארין "מדובר בעוד מסע של השתקה שאינו מכוון רק נגד שוברים שתיקה, אלא בכלל נגד ארגוני זכויות אדם". "זהו ניסיון של השתקת הנושא העיקרי והוא הכיבוש. מסתבר מרגע לרגע שמדינת ישראל היא לא דמוקרטית אפילו ליהודים עצמם כשהיא משתיקה דעות אחרות", הדגיש. ח"כ דב חנין הקריא את שירו של נתן אלתרמן "על זאת" וציין כי בשנת 1948 ביקש ראש הממשלה דאז, דוד בן גוריון להדפיס את השיר ולחלקו לכל חייל בצבא. "היום יש מנהל בית ספר אחד שעוד יש לו את האומץ להביא את הקול הזה והוא מיד מוזמן לבית דין של שדהאנחנו לא מדברים רק על שוברים שתיקה. אנחנו מדברים על דמותה המוסרית של החברה שלנו". מארגון "שוברים שתיקה" נמסר לאחר הדיון כי "לצערנו נבצר מאיתנו להגיע כי אנחנו עסוקים בפעילות חינוכית מול בני נוער".

כאמור, מטרתה של הצעת החוק של הימין הקיצוני, שאותה מוביל שר החינוך נפתלי בנט והוכנה והוגשה על ידי חברי הכנסת שולי מועלם ובצלאל סמוטריץ' ממפלגתו היא למנוע לארגון "שוברים שתיקה" להיכנס למוסדות חינוך. זאת, לאחר שאיסורו משנה שעברה להכניסם לבתי הספר לא עבד בפועל, ואנשי הארגון הרצו בשבועות האחרונים בפני תלמידים בכמה מוסדות חינוך שונים ברחבי הארץ. הצעת החוק מבקשת להקנות לשר החינוך "כראש המערכת וכזה הנושא באחריות על תלמידי ישראל את הסמכות לאסור על אישים או ארגונים שאינם חלק ממערכת החינוך לקיים פעילות בתוך המוסד חינוכי כאשר אופי הפעילות הוא כזה החותר תחת מטרות החינוך, או כזה הפועל לפגוע בחיילי צה"ל שהם קונצנזוס בחברה הישראלית", נכתב בהצעת החוק. מארגון "שוברים שתיקה" נמסר אתמול בתגובה להצעת החוק: "בנט יכול להמשיך בניסיונות שלו להפוך את מערכת החינוך למערכת החינוך לכיבוש ולרסק כל ערך דמוקרטי על מזבח מפעל ההתנחלויות – זה נכשל בעבר וזה ייכשל גם הפעם. מי שפוגעים בחיילי צה"ל הם מי שהפכו את צה"ל מצבא הגנה לישראל לצבא הגנה על מאחזים לא חוקיים. על אפו וחמתו של בנט ו'האח' לפיד – אנחנו נמשיך להילחם בכיבוש של בנט וסמוטריץ' בכל מקום, גם במערכת החינוך".