התחזקות הימין הקיצוני בצרפת: קומוניסטים, סוציאליסטים וירוקים הקימו רשימה משותפת במחוז הגדול

"הסוציאליסטים בחרו לבצע התאבדות פוליטית קולקטיבית", כך אמרה מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני החזית הלאומית, מרין לה פן, במסיבת עיתונאים שערכה עם פרסום תוצאות הבחירות המחוזיות שנערכו ביום ראשון האחרון בצרפת. היא התייחסה להפיכת מפלגתה למפלגה הגדולה בצרפת, ואמרה שהמצביעים הצרפתיים דחו את "המעמד הפוליטי הישן". הישגיה של "החזית הלאומית" בבחירות המחוזיות גרמו לרעידת אדמה של ממש במדינה שעדיין מתנסה להתאושש ממתקפת הטרור הקטלנית ביותר בתולדותיה. מפלגתה של מרין לה פן מובילה בשישה מתוך 13 מחוזות בתום הסיבוב הראשון, לאחר שמעולם לא זכתה אף לא במחוז אחד. על אף שלמחוזות אין השפעה רבה על השלטון המרכזי, זהו הישג סמלי חשוב לקראת המטרה האמיתית – הבחירות לנשיאות שיתקיימו בעוד פחות משנה וחצי.

"ההלם", נכתב בשער הראשי של העיתון הקומוניסטי "הומניטה" ואילו ב"ליברסיון" התריעו: "זה מתקרב", בהתייחסותם לנסיקה בכוחו של הימין הקיצוני. גם בתקשורת הצרפתית יודעים שנפל דבר בפוליטיקה המקומית הנשלטת על ידי שתי מפלגות, שהפכה עתה רשמית למערכת תלתראשית. התזמון עבור "החזית הלאומית" היה מושלם – הפיגועים שגבו את חייהם של 130 בני אדם בשורת מוקדים ברחבי פריז, ברקע משבר הפליטים החמור ביותר ביבשת מאז מלחמת העולם השנייה, הזיזו את הציבור הצרפתי המוסת ימינה, ואפשרו למפלגה לנצל את הבהלה לטובתה. לה פן, שירשה את ההנהגה מאביה ז'אן מארי ב-2011, רכבה על גל ההקצנה ששוטף את אירופה בחודשים האחרונים והביא להתחזקותן של מפלגות רבות שעד לא מזמן היו בשוליים. יחד עם זאת, העיתונאים ציינו כי "המפלגה הגדולה באמת היא מפלגת המחרימים את הבחירות. יותר מ-50 אחוז מבעלי זכות הבחירה החליטו שלא למשש אותה".

2015-12-08_194127

מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הצרפתית, פייר לורן, במשרד הטלוויזיה לסיכום הבחירות המחוזיות ביום ראשון האחרון (צילום: הומניטה)

המפלגה הסוציאליסטית בראשות הנשיא פרנסואה הולנד מסרה מוקדם יותר שתוציא את מועמדיה מהסיבוב השני שייערך ב-13 בדצמבר בצפון ובדרוםמזרח צרפת כדי ליצור גוש חוסם נגד מפלגתה של לה פן. באזורים אלה הגיעו הסוציאליסטים למקום השלישי והם העריכו שסיכוייהם להשיג תוצאה טובה יותר בסיבוב השני קלושים. המרוויח הגדול מהמהלך של השמאל בצרפת יהיה ככל הנראה הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, שהמפלגה הרפובליקנית מהמרכזימין השמרני שבראשותו הגיעה למקום השני בבחירות האזוריות. יחד עם זאת, ביזמת המפלגה הקומוניסטית וחזית השמאל (ששמרה על כוחה, לעומת הבחירות המחוזיות הקודמות: כ-5%), היא הקימה מערך משותף עם הסוציאליסטים והירוקים במחוז הגדול במדינה: אילדהפראנס, ובו העיר פאריס ופרבריה. ברשימה בראשות המעומד הסוציאליסטי, גם מועמדים קומוניסטים וירוקים. לרשימה סיכוי רב לנצח בסיבוב השני שיתקיים ביום ראשון הקרוב. יצוין שהירוקים הם המפסידים הגדולים בבחירות שנערכו ביום ראשון האחרון. מיותר מ-12 אחוז מקולות הבוחרים בהם זכו הירוקים בבחירות המחוזיות הקודמות, הפעם הם זכו בפחות מ-6 אחוזים.

בהודעה לעיתונות ובמשרדי הטלוויזיה אמר מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, פייר לורן "איך הגענו לתמיכה גדולה כל כך בימין הקיצוני? זו התולדה של המדיניות הניאוליברלית של השנים האחרונות. פיטורים, צעדי צנע, קיצוצים בתקציבי הרווחה שנעשו דווקא על ידי מנהיגי המפלגה הסוציאליסטית, חרף הבטחותיהם במערכות הבחירות, מחקו כל פרספקטיבה לאלטרנטיבה בריאה למשבר הכלכלי והחברתי העמוק. אך אנו לא מתיישים. הקומוניסטים לא מרמים ידיים. אף פעם בתולדות צרפת לא עשינו זאת".

ההודעה של מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, פייר לורן, בעקבות תוצאות הבחירות (צרפתית): http://www.pcf.fr/79508