הקומוניסטים זכו ברוב גדול בבחירות שנערכו לפני שבועיים במדינת קרלה שבדרום הודו

על רקע מאבק החקלאים הנחוש ברחבי הודו נגד ממשלת הימין של מודי, חזית השמאל הדמוקרטי של הקומוניסטים זכתה ברוב גדול בבחירות שנערכו לפני שבועיים במדינת קרלה שבדרום המדינה. כך עולה מהתוצאות הסופיות שפורסמו אתמול (שישי). בקֶרַלָה מתגוררים כ-35 מיליון תושבים, מהם 55% הינדים, 25% מוסלמים וכ-19% נוצרים. במחוז קיימות גם שתי קהילות יהודיות – הידועה ביותר בקוצ'ין.

בקרלה שלט במשך עשרות שנים הממשל הקומוניסטי הוותיק ביותר בהודו. הקומוניסטים הפסידו את הבחירות ב-2011, אך שבו לשלטון ב-2016. החזית השמאל הדמוקרטי, בהנהגת המפלגה הקומוניסטית של הודו (מרקסיסטית), זכתה בכ-42% מהקולות והחזית הדמוקרטית המאוחדת שהנהגת מפלגת הקונגרס הוותיקה ובה מפלגות שמאל נוספות נחלה מפלה. לחזית השמאל הדמוקרטי שניצחה הצטרפו, בין היתר, המפלגה הקומוניסטית של הודו, המפלגה הקומוניסטית (מרקסיסטית), מפלגת הקונגרס הסוציאליסטית, המפלגה הקומוניסטית המרקסיסטית והמפלגה הסוציאליסטית המהפכנית הלניניסטית של הודו.

המפלגה הקומוניסטית נבחרה כדי לעמוד בראש מחוז קרלה לראשונה ב-1957. במשך עשרות השנים האחרונות, השלטון המרכזי התערב מספר פעמים כדי להפיל את הקומוניסטים מהשלטון. יחד עם זאת, הקומוניסטים אחראים לרפורמות חברתיותכגון הרפורמה האגררית וביטול האחוזות הגדולות – מהם נהנו מיליוני איכרים ובני משפחותיהם. כמו כן, המדינה הקימה מפעלי תעשייה בבעלותה, מערכת בריאות ותמכה בענפי המשק המסורתיים – כולל בתי המלאכה הקטנים והבינוניים.

משתתפי עצרת בחירות בקרלה של חזית השמאל הדמוקרטי של הקומוניסטים (צילום: הומניטה)

כתוצאה משנות שלטונם הארוכות של הקומוניסטים, פועלת בקרלה רשת רחבה וצפופה של בתי ספר ממשלתיים. קרלה הייתה למדינה הראשונה בהודו שבה 100% מהילדים לומדים בחינוך יסודי וכל תושביה יודעים קרוא וכתוב. בנוסף, היא המדינה השוויונית ביותר בהודו מבחינה כלכלית, עדתית, דתית ומגדרית.

בקרלה קיימת גם מערכת בריאות אוניברסלית וחינמית. כתוצאה מכך היא המדינה שבה התמותה של תינוקות ושל נשים בלידה היא הנמוכה ביותר בהודו ותוחלת החיים בה היא הגבוהה ביותר במדינה. ההתמודדות עם מגפת הקורונה היא דוגמה טובה להצלחתו של "מודל קרלה" הסוציאליסטי. כבר באמצע ינואר, כשהחלו להגיע דיווחים ממחוז ווהאן שבסין לגבי המגיפה, החליטה שרת הבריאות והרווחה המקומית ומנהיגת המפלגה הקומוניסטית ק"ק שאילג'ה (הידועה בפי התושבים המקומיים בשם "המורה שאילג'ה" על שם מקצועה) להתייחס ברצינות גמורה לסכנה הנשקפת מהקורונה.

השרה הקימה צוותי מומחים במטרה להחליט על מדיניות להתמודדות עם המגיפה והורתה לבתי החולים להתכונן לבאות. בדרך זו זוהו הסטודנטים הנשאים שהגיעו מווהאן כבר ברדתם מהמטוס והדבקה המונית נמנעה. שאילג'ה הכריזה כמוכן על סגר כללי כבר בשלב מוקדם מאוד, הצליחה לבודד את הנשאים וסביבתם במהירות, לפענח בדיקות מעבדה ולדווח על תוצאותיהן לנבדקים תוך 48 שעות בלבד. הבי.בי.סי, רשת השידור הבריטית הציבורית, כללה את השרה ברשימת "שרי הבריאות המצטיינים בעולם שהצליחו להתגבר על הקורונה".

עוד על המערכה של העובדים והאיכרים נגד ממשלת הודו הימנית, בגיליון "זו הדרך" 49 (עמ' 9):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/12/G49_2020.pdf

עוד על קרלה ומאבקה בנגיף הקורונה, בגיליון "זו הדרך" 29 (עמ' 9):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/07/G29_2020.pdf