הפגנות המוניות וחסימות כבישים ברחבי פרו לציון שנה להפיכה המשטרית

הפגנות ומחאות המוניות ברחבי פרו החלו בסוף השבוע האחרון לציון שנה להפיכה המשטרית ובדרישה להתפטרותה של הנשיאה דינה בולוארטה. בלימה הבירה הפגינו פעילי שמאל וחברי האיגודים המקצועיים. בעיר פונו הוחלט על שביתה כללית וחסימת כבישים במשך 72 שעות. בארקיפה הקיפה השביתה גם יותר מ-7 אלפים סוחרים. באיאקוצ'ו הפגינו בימי חמישי וראשון ובשישי הקרוב צפויה שביתה כללית בת 24 שעות. העיתונות הפרואנית מסרה דיווחים מפורטים על שביתות, הפגנות וחסימות כבישים רבות.

חשוב לציין, כי הפגנה נגד המשטר של הנשיאה בולוארטה עלולה לגבות מחיר יקר. בעקבות מצב החירום שהוכרז לפני שנה, רשאים חיילים לירות במפגינים על מנת לפגוע. מיד עם השבעתה של בולוארטה לנשיאת פרו אשתקד, נורו ונהרגו 23 מפגינים בידי כוחות הביטחון. במהלך השנה נהרגו 44 מפגינים נוספים. לקראת ההפגנות הנערכות בימים אלה, משרד המשפטים הורה לשופטים להטיל עונשי מאסר של עד 15 שנה בגין חסימת כביש או הפגנה בלתי חוקית.

בולוארטה הגיעה לשלטון לאחר שהקונגרס הדיח את הנשיא הנבחר פדרו קסטיו השמאלי והאשים אותו בניסיון הפיכה. בולוארטה, עורכת דין בת 60, הייתה סגניתו של קסטיו. היא הצהירה שתסיים את הקדנציה של הנשיא המודח ותמשול עד 2026. קסטיו נעצר לאחר שהכריז על פיזור הקונגרס והורה על מצב חירום שעות אחדות לפני שהיה אמור לעמוד בפני משפט הדחה. המהלך גרם גל התפטרויות בממשלתו והאשמות בדבר הפיכה מצד חברי קונגרס. הנשיא המודח נמצא במעצר עד היום.

הסיבות למשבר הפוליטי עמוקות

מיום הדחתו של קסטיו, קראה המפלגה הקומוניסטית של פרו להכריז על בולוארטה כ"נשיאה זמנית" עד לעריכת בחירות בהקדם. "חרף הצהרותיה והמצע השמאלי שלה, ממשלתו המושחתת וקצרת הימים של קסטיו המשיכה במדיניות הניאו-ליברלית של קודמותיה וחיזקה את כוחות הימין והשמרנים. התנגדנו בזמנו לניסיון פיזור הפרלמנט בידי קסטיו ולהמשך מדיניותו בידי סגניתו", מסר השבוע ארתורו איילה, חבר הנהגת המפלגה הקומוניסטית של פרו, בשיחה עם "זו הדרך".  לדבריו, "הסיבות למשבר הפוליטי הן עמוקות יותר ונעוצות באימוץ המדיניות הניאו-ליברלית הכושלת בידי כל הממשלות בדור האחרון. לכן אנו קוראים לעריכת בחירות לאסיפה מכוננת שתשנה מן היסוד את המדיניות הכלכלית והחברתית ולכתיבת חוקה חדשה אשר תבטיח יסודות של דמוקרטיה אמיתית וצדק חברתי".

בתשובה לשאלה: "האם כל כוחות השמאל עומדים מאחורי הדרישה לאסיפה מכוננת ולשינוי החוקה?", השיב איילה: "לצערנו, קיים פילוג בקרב כוחות השמאל, באיגודים המקצועיים ובקרב תנועות האיכרים האזוריות של העמים המקוריים. אמנם ישנו בסיס פוליטי משותף למחאות של השבוע האחרון: הדרישה להדחת הנשיאה וחבר מרעיה שבשלטון, אבל קיימים חילוקי דעות לגבי 'היום שאחרי'. מפגינים רבים רוצים את שובו של קסטיו לשלטון ואנו מתנגדים לכך בכל תוקף".

תמיכה ציבורית של 6 אחוזים

לשאלה "מדוע אתם מתנגדים?", השיב: "עם ניצחונו של קסטיו ומפלגתו 'פרו החופשית' שהציגה עצמה כמרקסיסטית ואף כלניניסטית, כמעט כל השמאל התייצב מאחוריו. אנחנו הסתייגנו מכך, כי הבחנו מיד בהרכב ממשלתו, באופן הלא-דמוקרטי של ניהול ענייני המדינה ובסביבתו הקרובה הרעילה. הבנו מהרגע הראשון שלא יהיה כל קשר בין הבטחותיו בבחירות לבין מעשיו בשלטון", השיב איילה, והמשיך:

"מאחורי ההפיכה המשטרית של בולוארטה עומד האימפריאליזם האמריקאי. הממשל בוושינגטון חשש מקסטיו והחשש היה אף גדול יותר שהבייס במפלגתו יחולל שינויים מלמטה. מייד לאחר הבחירות מיהרו אנשי שגרירות ארה"ב בלימה להיפגש עם פוליטיקאים ואנשי צבא. פיקוד הדרום של צבא ארה"ב, החולש על אמריקה הלטינית, אף שיגר 'יועצים', שמאחורי הקלעים לקחו מאוחר יותר חלק בפיקוד בעת הדיכוי בדם ובאש של המחאות שפרצו מייד עם הדחתו של הנשיא".

לדברי איילה, הצטרפו להפגנות רבים שמחו נגד שחרורו בשבוע שעבר מהכלא של הרודן לשעבר אלברטו פוג'ימורי, אשר כיהן כנשיא פרו בשנים 2000-1990. פוג'ימורו נכלא בגין פשעים נגד האנושות, בהם מעשי טבח בפעילי שמאל: "לפי הסקרים, טרם שחרורו של הרודן הייתה לממשלת בולוארטה תמיכה ציבורית של 6%. עכשיו התמיכה פחותה".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/118215