העם הוא הריבון: ראש ממשלת יוון ציפראס קרא לקיים משאל עם על חבילת הסיוע

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס קרא היום (שבת) לקיים משאל עם ב-5 ביולי על חבילת הסיוע של האיחוד האירופי למדינה. בנאום רשמי ששודר ברשתות הטלוויזיה עם שובו מסבב פגישות עם בכירי האיחוד וקרן המטבע הבינלאומית בבריסל, אמר "ההצעות האלה, שמפרות בבירור את הנהלים האירופיים ואת הזכויות הבסיסיות לעבודה, שוויון וכבוד, מראות כי המטרה של חלק מהשותפים והמוסדות הייתה לא הסכם שיטיב עם כל הצדדים אלא השפלת עם שלם".

2015-06-27_193511

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס מודיע בשידור טלוויזיה על קיום משאל עם ב-5 ביולי הקרוב (צילום מסך: הטלוויזיה היוונית)

בנאום ששודר בטלוויזיה היוונית, הדגיש ציפראס כי הממשלה התבקשה להסכים ל"נטל בלתי נסבל" שיפגע בשוק העבודה ויחייב הטלת מסים על העובדים. הוא הוסיף כי הוא מחויב להגיב להצעה בהתאם לרצון של האזרחים היווני, שיתבקשו להסכים או לדחות את ההצעה במשאל עם שייערך בתוך שבוע. הוא המשיך וקרא ליוונים להעביר "מסר ברור" לעולם.  ציפרס מתכוון לבקש הארכה של כמה ימים בתוכנית החילוץ כדי למנוע חדלות פירעון לפני משאל העם. השרים היווניים ניקוס פאפאס ופאניוטיס לפזאניס, מראשי מפלגת סיריזה של ציפראס, העריכו כי היווניים יצביעו נגד תנאי ההסכם, שיעלה לדיון בפרלמנט היווני הערב. שרי האוצר של גוש היורו גם אמורים היו להיפגש היום אחה"צ, אך ייתכן שהפגישה תבוטל בשל הכרזתו של ציפראס.

יצוין שהמפלגה הקומוניסטית שבאופוזיציה מתנגדת לתנאי "חבילת הסיוע" הניאו-ליברלית ואלפים מפעיליה הפגינו השבוע ברחובות אתונה. כמו כן, בישיבת הוועד המרכזי של סיריזה, שנערכה לפני שבועיים, רבים הביעו התנגדות נחרצת "למדיניות הכניעה של הממשלה". 44% מחברי הנהגת סיריזה הצביעו נגד הסיכום של היו"ר ציפראס. בימים האחרונים הודיעו שרים בממשלה, יו"ר הפרלמנט ולפחות מחצית מחברי הפרלמנט של סיריזה (שהיא סיעת הרוב) על התנגדותם הנחרצת להצעות האירופיות.