הסנאט באוניברסיטת בן-גוריון מתנגד בחריפות ל'קוד אתי' של ממשלת הימין

גוברות הקולות בממסד האקדמי נגד ה"קוד האתי" המוצע וגם הסנאט באוניברסיטת בןגוריון החליט אתמול (ראשון) להתנגד בחריפות לקוד של ממשלת הימין. בישיבת הסנאט הוחלט ש"סנאט אוניברסיטת בןגוריון מביע את התנגדותו לאכיפת קוד אתי, בתחומי הביטוי הפוליטי, על מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל. הקוד האתי המוצע מרחיב את הגדרת המושג 'פעילות פוליטית' לכלל כל 'הבעת עמדה' שנויה במחלוקת ציבורית, ובכך חודר אל התחום האפל של צנזורה מדעית ואיסור ביטוי ומחשבה אקדמיים מובהקים. הקוד המוצע פוגע באופן בוטה בחופש האקדמי, המעוגן בחוק בסעיף 15 לחוק המל"ג (1958), שעל בסיסו התאפשרו צמיחת האקדמיה הישראלית והישגיה הבינלאומיים הרבים".

2017-07-03_211222

כמו כן, הסנאט בירך על "תגובתם המהירה והנחרצת של ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה), ועד ראשי המכללות (ור"מ), ארגוני הסגל האקדמי הבכיר, ארגוני הסטודנטים, אגודות מקצועיותדיסציפלינריות רבות, ואנשי ונשות אקדמיה שהביעו את התנגדותם לאכיפת קוד אתי על מוסדות ההשכלה הגבוהה. הסנאט קורא לגופים אלה להוסיף ולעמוד על משמר החופש האקדמי והאוטונומיה המוסדית ולמנוע כל פגיעה בהם" הסנאט קרא למועצה להשכלה גבוהה לדחות ללא סייג את הקוד האתי המוצע, ולהוסיף לקיים את תפקיד החיץ השמור לה בין הממשלה ובין מוסדות ההשכלה הגבוהה.

הסנאט הדגיש כי נאמנותם הראשונה של חוקרי האוניברסיטה ומוריה היא לאמת ולידע, "יהיו השלכותיהם הפוליטיות אשר יהיו. נאמנות זו כרוכה לעתים בהעלאת ביקורת ציבורית. דיון חופשי ופתוח בנושאים שנויים במחלוקת מהווה היבט מהותי של תרומת האקדמיה לציבור במדינה דמוקרטית. חברי הסגל באוניברסיטת בןגוריון נקראים להמשיך לחקור, להורות ולהתבטא בציבור לפי מיטב שיקול דעתם, ולפי מצפונם המקצועי, ללא כל מורא".

עוד הדגיש המוסד העליון באוניברסיטה ש"לכל מוסד אקדמי הזכות לקבוע כללים ותקנונים משלו. אוניברסיטת בןגוריון תוסיף להתנהל על פי הכללים המקובלים בה, ובכלל זה החוקה והתקנון הכללי, התקנון האקדמי, וקוד האתיקה האקדמית שנקבעו זה מכבר, ומבטאים את רוח המוסד ואת עקרונות היסוד של כל אקדמיה חופשיתכללים אלה כבר שוללים עירוב של הוראה עם פעילות מפלגתית ישירה, שאין מקומה באולמות ההרצאה, ומחייבים יחס של כבוד לתלמידים וסובלנות לבעלי דעות שונות. חברי סגל האוניברסיטה יוסיפו לכבד מגבלות עצמיות אלה"