המשטרה השתמשה בגז מדמיע וכדורי גומי לפיזור מפגיני הלהט"ב באיסטנבול

משטרת טורקיה השתמשה אתמול (ראשון) בגז מדמיע לפיזור מפגינים מקהילת הלהט"ב באיסטנבול כך מדווח הבוקר העיתון הקומוניסטי "אברנסל" היוצא לאור בעיר. המפגינים נאספו לציון אירועי הגאווה בעיר. זאת, חרף האיסור שפרסמה בסוף השבוע לשכת מושל איסטנבול על קיום מצעדי גאווה פומביים, ולקראת מצעד הגאווה המרכזי שתוכנן ליום ראשון הבא, 26 ביוני. הצועדים הניפו דגלי גאווה ברחוב איסתיקלל המרכזי בעיר, אלא שאז הם נתקלו ב-300 שוטרים שהוזעקו למקום והשתמשו גם בזרנוקי מים על מנת לפזרם ומספר מפגינים נעצרו.

2016-06-20_201357

צועדים מניפים דגלי גאווה ברחוב איסתיקלל המרכזי של איסטנבול, אתמול (צילום: אברנסל)

יצוין שנשיא טורקיה הימני רג'פ טייפ ארדואן הכריז בשבת כי הוא יחדש את התכנית לפיתוח פארק גזי במרכז איסטנבול שלוש שנים אחרי שהיא גרמה למחאות נרחבות נגד שלטונו. לפי הסתדרות הרופאים הטורקית, ארבעה בני אדם נהרגו ועוד כ-7,500 בני אדם נפצעו כשהמשטרה פיזרה ביוני 2013 את המפגינים שהיוו אתגר גדול על שלטונו של ארדואן, ששימש אז ראש הממשלה. התכנית לבנות מסגד, לצד העתק של בסיס מהתקופה העות'מאנית ומרכז מסחרי, הושהתה בזמן שהממשלה ומתנגדיה התכתשו בנושא בבתי המשפט. מבקריה התכנית טוענים כי תהרוס את אחד האזורים הירוקים האחרונים שנותרו באיסטנבול, העיר הגדולה ביותר בטורקיה שבה קיימים כבר מספר רב של קניונים ושל מסגדים.

בנאום שנשא בטקס באיסטנבול, ארדואן הדגיש את רצונו להקים את העתק הבסיס העות'מאני, מסגד ובית אופרה, אולם הוא לא הזכיר מרכז מסחרי. "אחד האזורים שבהם אנו צריכים להפגין נחישות הוא פארק טקסים גזי. אם אנחנו משחזרים את ההיסטוריה שלנו, אז עמד שם מבנה היסטורי. נבנה אותו מחדש", אמר הנשיא, בהתייחסו לבסיס. "בין אם יהיה זה מוזיאון היסטורי או מוזיאון עירוני, עלינו לעשות זאת", הוסיף ארדואן, שנוטה להזכיר את ההיסטוריה העות'מאנית של טורקיה לעומת הערכים הרפובליקאים של המדינה.

לידיעה שפורסמה ב"אברנסל" על מחאות הקהילה הלהט"ב באיסטנבול:

http://www.evrensel.net/haber/282983/taksimde-onur-yuruyusune-polis-saldirisi