המעסיקים בענף ההובלה החליטו לא לשלם את התוספת לשכר המינימום

איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות הגיש לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים עתירה ובקשה דחופה למתן צווי מניעה שיחייבו את התאחדות בעלי מפעלי הובלה לשלם לנהגים את שכר המינימום המעודכן כפי שנדרש בחוק. זאת, לאחר שארגון המעסיקים החליט באופן בוטה וחד צדדי לממן את העלאת השכר באמצעות הפחתת הפרמיות המשולמות לנהגים, ולא בנוסף להן. התוצאה היא כי השכר הכולל של העובדים בענף כלל לא יתעדכן כפי שיקרה בשאר ענפי המשק.

2015-05-03_200038

הרקע לבקשה הוא יוזמת ההסתדרות להעלאת שכר המינימום החל ממשכורת אפריל 2015, בעקבות המאבק לקביעת שכר מינימום 30 שקל לשעה שהוביל ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת). התוספת קיבלה תוקף חוקי בעדכון הוראות חוק שכר המינימום ולפיכך מחייבת את כלל המעסיקים. ואולם, התאחדות בעלי מפעלי הובלה, ארגון המעסיקים שמאחד את כל חברות התובלה, החליטה שהיא אינה מיישמת את ההעלאה כנדרש, ובכוונתה להשתמש בפרמיה המשולמת לעובדים לשם מימון העלאת שכרם. החלטה פוגענית זו של ההתאחדות אמורה להיות מיושמת כבר במשכורת אפריל שתשולם לעובדים בימים הקרובים.

הפרמיה הינו רכיב שכר המשולם לנהגים בנוסף לשכר הבסיס שלהם, ותפקידה לפצותם בגין מאמץ על עבודתם ובגין שעות עבודה נוספות. הוראות חוק שכר מינימום קובעות בפירוש כי מעסיק אינו רשאי להטמיע את הפרמיה בשכר העובדים, מכיוון שאז תיגרע מהם הזכות ליהנות מהעלאות שכר. המשמעות האבסורדית של הפחתת הפרמיה לנהגים, שממילא הינם אוכלוסייה מוחלשת המשתכרת ברמות שכר נמוכות, היא שהם יממנו בעצמם, מכיסם, את העלאת שכר המינימום. בבקשה שהגישה לבית הדין באמצעות עורכי הדין שי תקן, מורן פרידמן וקארין איילון, ציינה ההסתדרות כי מדובר ב"ביצוע חד-צדדי של חלוקה מניפולטיבית שונה בין רכיבי השכר, כאשר ההתאחדות משיתה למעשה על העובדים את מלוא עלות עדכון שכר המינימום, והכל במטרה לחסוך להתאחדות את עלויות העדכון".

אם לא די בפגיעה המהותית בשכר העובדים, החלטת התאחדות בעלי מפעלי ההובלה פוגעת גם במערכת יחסי העבודה הקיבוציים הקיימת בין הצדדים, שכן   ההתאחדות נהגה שלא בתום לב וכלל לא קיימה עם ההסתדרות משא ומתן בנוגע לכוונתה "לעדכן" כאמור את שכר המינימום והפרמיה לעובדים, אלא הסתפקה במשלוח הודעה ותו לא. ההסתדרות מבקשת מבית הדין לתת צו זמני שימנע את השינוי לרעה בשכר העובדים במשכורת חודש אפריל ומנגד יגלם את ההעלאה החדשה בשכר המינימום, וכן שייקבע דיון דחוף במעמד שני הצדדים. במקביל נתבקש בית המשפט לאשר צו קבוע שימנע כליל את השינוי לרעה שביצעה ההתאחדות בשכר הנהגים ויחייב אותה לקיים מו"מ בנושא עם ההסתדרות.