המועמד האנטי-פשיסטי ניצח בבחירות לנשיאות אוסטריה; התפטר ראש ממשלת באיטליה

על פי תוצאות לא סופיות בבחירות לנשיאות אוסטריה שנערכו אתמול (ראשון), המועמד העצמאי, מנהיג מפלגת הירוקים לשעבר, אלכסנדר ואן דר בלן ניצח את יריבו, מועמד מפלגת הימין הקיצוני נורברט הופר שהודה בהפסדו ואף בירך את יריבו. מספירה לא רשמית של הקולות עולה כי ואן דר בלן זכה ביותר מ-53% מקולות הבוחרים ויריבו כ-46%. הערב יפורסמו התוצאות הרשמיות.

2016-12-05_195136

קריאה של מזכיר המפלגה הקומוניסטית האוסטרית, מירקו מסנר, להצביע נגד הימין הקיצוני ולמען ואן דר בלן (צילום מסך)

אתמול התמודדו על הנשיאות מנהיג מפלגת הירוקים לשעבר אלכסנדר ואן דר בלן, התומך בחברות באיחוד האירופי ומחזיק בדעות שהוגדרו על ידי עיתוני וינה כ"שמאלניותליברליות"; ונורברט הופר, ממפלגת החירות הימנית קיצונית המתנגדת להגירה ולאיחוד האירופי. אך במסע הבחירות של הופר לא היה קולו קיצוני כמו המפלגה ממנה הוא בא. המסר השתנה בהתאם לקהל אליו הוא דיבר – נוקשה יותר מול תומכי מפלגת החירות מתון יותר מול מצביעים מתלבטים שנואשו מהפוליטיקה הממסדית בארצם. יצוין ששתי המפלגות הקומוניסטיות הפועלות באוסטריה, המפלגה הקומוניסטית ומפלגת העובדים, קראו להצביע עבור ואן דר בלן.

מתוך כך, ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי, אמר היום בשעות הבוקר המוקדמות כי הוא "מקבל אחריות מלאה" על תוצאות משאל העם וכי בכוונתו להתפטר מתפקידו. בנאום טלוויזיוני שנשא לאומה הודה כי ספג תבוסה קשה במשאל ואמר כי היום יכנס את הקבינט שלו ולאחר מכן ויגיש את התפטרותו לנשיא סרג'ו מטרלה. "ממשלי הסתיים היום. שיהיה לכולנו בהצלחה", הוסיף רנצי, שמכהן בתפקידו כשנתיים וחצי. לאחר ספירת רוב הקולות, עולה כי כ-60% מהבוחרים הצביעו נגד התכנית של רנצי, לעומת 40% בלבד שתמכו בה. כ-70% מבעלי זכות הבחירה השתתפו בבחירות, אחוז גבוה בהשוואה לפעם האחרונה שבה יצאו האזרחים לקלפיות, במאי 2014. דובר מפלגת ההתחדשות הקומוניסטית, שקראה להתנגד להצעותיו האנטידמוקרטיות של רנצי במשאל הגיב להודעת ההתפטרות ומסר "רוב העם התנגד להצעותיו של ראש הממשלה המתפטר וגם למדיניות הניאוליברלית שהוא הנהיג על רקע המשבר הקפיטליסטי המחריף".