הגנצים והפרצים מתפקדים כאפוד מגן לנתניהו בעוד הזעם הציבורי גובר על רקע המשבר

ההסכם שנחתם ערב יום השואה (20.4) בין ראש הממשלה המואשם בפלילים, בנימין נתניהו, לבין מי שהבטיח לא לשבת עמו בכל תנאי (בשם "הדמוקרטיה", כמובן), ח"כ בני גנץ – אינו יותר מאפוד מגן לממשלת הימין הקיצוני (ר' מאמר בעמוד 3 בגיליון השבוע של "זו הדרך").

מחאת הדגלים השחורים ביום ראשון האחרון בכיכר רבין (צילום: שלום עכשיו)

 

נתניהו וגנץ תירצו את הקמת ממשלת הימין במצב החירום שנוצר בעקבות מגפת הקורונה, אך אבוי – הנושא "נשכח" בהסכם שנחתם. הסכם נתניהו-גנץ משדר אטימות למצבו של הציבור, ל-1.1 מיליון המובטלים ולמאות אלפי העצמאים. הוא מסדיר כמעט אך ורק את חלוקת כיסאות השרים, ומעניק זכויות וטו לנתניהו בכל התחומים, לרבות המשפטיים. אין לצפות שממשלה זו תבלום יוזמות חקיקה אנטי דמוקרטיות בעתיד.

אין בהסכם שנחתם שום בשורה, חידוש, הצעה לרפורמות או רעיונות לחילוץ המדינה מהמשבר. זו ממשלת המשך שינהל בפועל נתניהו, ואשר עתירה במשרדים ממשלתיים בזבזניים ומיותרים ובהסדרים המבוססים על עיוותים חוקתיים.

מההסכם עולה כי "כחול-לבן" הרימה דגל לבן לאורך כל המו"מ והסכימה גם לסיפוח השטחים הפלסטיניים הכבושים על פי מתווה "עסקת המאה" של טראמפ את נתניהו. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) אמר כי הממשלה שהקימו בנימין נתניהו ובני גנץ היא סטירת לחי לרוב האזרחי שיצא פעם אחר פעם לקלפי כדי להדיח את נתניהו. "גנץ לא היה אמיץ מספיק לנצח ובחר להכשיר את הסיפוח, הגזענות והשחיתות".

לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת), "זו ממשלה גזענית שהגיעה להסכמה על אפרטהייד וסיפוח בגדה, על המשך ההפקרות בניהול משבר הקורונה, על פגיעה במוחלשים ועל חיסול עצמאות מערכת המשפט".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) הדגישה שהממשלה שהוקמה היא "ממשלת ימין מסוכנת. בני גנץ התיימר להחליף את נתניהו אך בפועל רק מחזק אותו. אנחנו נוביל את ההתנגדות לממשלת הסיפוח וההון הזאת – בזמן הקורונה ולאחריה".

למרות בגידתם של הגנצים והפרצים, ישנה נקודת אור בוהקת בחשיכה השלטונית. עוד בטרם הוקמה הממשלה וחולק שלל הביזה בין שותפיה, קמה והתגבשה אופוזיציה ציבורית. ב-19 באפריל, יממה לפני חתימת ההסכם המביש, נערכו ברחבי ישראל ארבע הפגנות של עצמאים ושכירים ועצרת רבת משתתפים בכיכר רבין (ר' ידיעה בעמוד 12 בגיליון השבוע של "זו הדרך") בהשתתפות ח"כ עודה.

השילוב בין מאבק ציבורי לבין אופוזיציה לוחמת בכנסת יכול לקצר את ימיה של ממשלת נתניהו הישנה-חדשה. כפי שהבטיח ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת): "גנץ הכשיר את נתניהו ואת דרכו המסוכנת. הוא הכשיר הסתה, גזענות, סיפוח ושחיתות. הוא נתן יד ליוזמות של חיסול המרחב הדמוקרטי ולהנצחת הכיבוש. כפי שהוכחנו לכל אורך הדרך, הרשימה המשותפת היא האלטרנטיבה היחידה לממשלת נתניהו וגנץ. אנחנו ניאבק ונוביל בגאווה את האופוזיציה".

 

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"