הבחירות בקטלוניה: מפלה לממשלת ספרד הימנית; גדל כוחו של השמאל העקבי

המפלגות התומכות בעצמאות קטלוניה מספרד זכו ברוב קטן בבחירות שנערכו אתמול ושכפתה ממשלת ספרד הימנית לפרלמנט האזורי כך עולה הבוקר (שישי) מספירת כל הקולות. התוצאות עשויות להחריף עוד יותר את המשבר בחבל שבצפוןמזרח המדינה, שנתון לשליטה ישירה של מדריד מאז משאל העם שהתקיים באוקטובר, והן מהוות מכה למאמצי ממשלת מדריד לסכל את שאיפות העצמאות של המחוז העשיר בממלכה.

2017-12-22_164338

מנהיג קואליציית המפלגות של השמאל העקבי, חאבייר דומנץ' יחד עם ראשת העיר ברצלונה, אדה קולאו (צילום: קטלוניה אן קומו)

לפי התוצאות, המפלגות הבדלניות קיבלו 70 מושבים בפרלמנט האזורי בברצלונה, המונה 135 מושבים. "יחד למען קטלוניה" הליברלית, מפלגתו של הנשיא המודח קרלס פוג'דמון, הגולה בבלגיה, הפכה למפלגה הגדולה ביותר בקרב גוש המפלגות הבדלניות, והיא הכריזה על ניצחון. היא זכתה ב-34 מושבים. שותפתה בממשל האוטונומי היוצא, מפלגת השמאל הרפובליקאי, זכתה ב-32 מושבים. יצויין שבבחירות הקודמות שתי המפלגות התייצבו יחדיו והיו להן 62 מושבים בפרלמנט המחוזי היוצא. למעשה הן אבדו 4 מושבים. התוצאה הקשה ביותר ספגה תנועת השמאל הרדיקלי למען העצמאות, "נציגות האיחוד העממי", שירדה בין בחירות לבחירות מ-10 לארבעה מושבים.

מפלגת "האזרחים" הימנית ניאוליברלית, המתנגדת לעצמאות, תהיה המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט (37 מושבים), אך יתר חברותיה למחנה המפלגה השמרנית של ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי (ירדה מ-11 לשלושה מושבים) והמפלגה הסוציאליסטית רשמו תוצאות מאכזבות (שמרה על כוחה: 16 מושבים). אחוז ההצבעה היה גבוה במיוחד, ויותר מ-83% מבעלי זכות הבחירה מימשו אותו.

יצוין שלראשונה השתתף מערך של מפלגות השמאל העקבי, הכולל את "פודמוס", את איחוד השמאל של המפלגה הקומוניסטית, פעילי הסביבה ואת מפלגתה המקומית של ראש עיריית ברצלונה אדה קולאו. הגוש זכה ל-8 חברי פרלמנט תחת השם "קטלוניה אן קומו" ("קטלוניה המשותפת"). גוש זה משלב מצע סוציאליסטי, יחד עם התנגדות להגמוניה של כוחות הימין והליברליים הבדלניים, התנגדות לממשלת ספרד הימנית והדרישה לאוטונומיה קטלונית במסגרת רפובליקה פדרלית ספרדית סוציאליסטית. זהו מערך כוחות אשר מתנגד הן לממשלת הימין במדריד והן לממשלת הימין המחוזית. המועמד "קטלוניה אן קומו" לראשות הממשלה המחוזית, חאבייר דומנץ', מסר הבוקר "נהפוך לאופוזיציה לוחמת לימין שבשלטון במדריד או בברצלונה".

שיטת הבחירות הנהוגה בספרד נותנת עדיפות ברורה למפלגות הגדולות. כך מפלגת הימין "אזרחים" קיבלה כ-25% מהקולות ו-37 מושבים. אבל "קטלוניה אן קומו" קיבלה 8% מהקולות וזכתה ב-8% מהמושבים. בחישוב לפי מושב, כדי להשיג מושב בפרלמנט "אזרחים" הימנית זקוקה ל-29 אלף מצביעים; אבל השמאל העקבי זקוק ל-40 אלף מצביעים כדי להשיג מושב בודד.