האגודה לזכויות האזרח: גם בעתות מלחמה אסור למשטרה לפגוע בחופש הביטוי

האגודה לזכויות האזרח פנתה אתמול (יום חמישי) ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בעקבות דיווחים שונים מרחבי הארץ על מעצר ועיכובמפגינים אשר מחו על המתקפה בעזה, בניגוד לחוק ותוך פגיעה קשה בזכותם לחופש ביטוי.

על פי המידע שהגיע לידי האגודה לזכויות האזרח, מאז תחילת הלחימה בעזה, המשטרה עצרה ועיכבה לחקירה מפגינים רבים שהשתתפו בפעולות מחאה חוקיות, בהם גםסטודנטים שהשתתפו בפעולות מחאה שונות באוניברסיטאות חיפה, תל-אביב ובן גוריון. בחלקמהמקרים, לא היו למעצרים או לעיכובים הללו כל בסיס משפטי או עובדתי, ולשוטרים שנכחובמקום לא היה כל יסוד לחשוש מפני הפרות סדר או לביצוע עבירות פליליות כלשהן. עודדווח לאגודה, כפי שגם פורסם בתקשורת, על זימון מפגינים לחקירות על-ידי השב"כוהמשטרה, במסגרתן "הוזהרו המפגינים" מהשתתפות בפעולות מחאה.

במכתב התריע עו"ד עאוני בנא מהאגודה לזכויות האזרחמפני מה שמסתמן כמדיניות שליד קלה במעצרים ופיזור פעולות מחאה, אשר מביאה לפגיעה קשה בזכות לחופש ביטוי ולחופשהפגנה. לדברי עו"ד בנא "חופש הביטוי הוא זכות יסודחוקתית ויש לה חשיבות מיוחדת במשטר דמוקרטי, במיוחד כאשר מדובר בביטוי בעל תוכןפוליטי. מבחנו האמיתי של חופש הביטוי הוא באפשרות להביע דעות שאינן בקונצנזוס, גםאם הן מרגיזות רבים בציבור בישראל. אסור למשטרה או לשב"כ להתערב או להגביל את חופשהביטוי, רק בשל תוכן פעולות המחאה."