גל מאבקי סטודנטים בגלל יוקר המחייה במוסדות להשלכה גבוהה

באוניברסיטאות ובמכללות ברחבי הארץ מתקיימים לאחרונה מאבקים שונים נגד יוקר המחייה ההולך וגדל. מהתאחדות הסטודנטים נמסר, כי "אגודות סטודנטים במוסדות רבים ברחבי הארץ החליטו שהסטודנטים לא פראיירים".

לפני כחודש התקיימה באוניברסיטת בר אילן "מחאת קפה" בהובלת אגודת הסטודנטים, וזאת בשל יוקר מחירי המוצרים בקפיטריות ברחבי האוניברסיטה. האגודה נקטה בשיטות מחאה יצירתיות, ובכלל זה – חלוקה במחיר סמלי של קפה, כריכים ומאפים. במסגרת המחאה הופצו כרוזים הקוראים לסטודנטים לא לקנות במחירים המופקעים. הסיסמה "שודדים אותנו" ליוותה את המחאה, ומקצת מהמוחים התחפשו לשודדים.

2013-12-18_200256

הפגנת סטודנטים באוניברסיטת בר אילן בחודש שעבר (צילום: נופיה טנא)

בשיא המחאה, מאות סטודנטים התכנסו מול בניין הנהלת אוניברסיטת בר אילן, ודרשו להוריד את המחירים בקפיטריות בקמפוס. לאחר משא ומתן בין האגודה לבין הנהלת האוניברסיטה, התקבלו דרישות הסטודנטים. הוחלט כי המחירים בקפיטריות יוזלו ויועמדו תחת פיקוח.
בעקבות המחאה, נעתרה הנהלת האוניברסיטה לדרישות נוספות שהעמידו הסטודנטים, ובכלל זה: שיפוץ אולם הספורט בקמפוס, גיבוש פתרונות לדיירי המעונות, וכן צירוף יו"ר אגודת הסטודנטים לוועד המנהל של האוניברסיטה.

גם במכללה האקדמית להנדסה בירושלים ובמכון הטכנולוגי בחולון, הצליחו אגודות הסטודנטים להביא להפחתת מחיריהם של מוצרים שונים הנמכרים בקפיטריות. הפתרון שגיבשה אגודת הסטודנטים במכללת תל חי, אשר ליד קריית שמונה, שונה. שם בחרה האגודה להקים פינות קפה בשירות עצמי, במחירים מוזלים, אשר התשלום בהן הוא "בשיטת האמון" (כלומר – אין מוכר בקופה, ומי שרוכש לעצמו קפה – משאיר את התשלום במקום). פינת קפה דומה הוקמה גם במכללת אורנים, שם רשמה אגודת הסטודנטים הצלחת נוספת, כאשר הבטיחה כי החל מחודש ינואר יפעל מערך הסעות מאורגן לקמפוס, בעלות מוזלת.

שירות כזה אינו פועל עדיין במכללת ספיר בשדרות. שם, מתרכזים מדי יום המוני סטודנטים בטרמפיאדה, בדרכם לביתם. כדי להפחית את העומס ולמען בטיחות הסטודנטים, הצליחה האגודה להקים טרמפיאדות בכניסה למכללה, לכיווני נסיעה שונים. כעת, פועלת האגודה להבטיח כי הטרמפיאדות יהיו מקוּרות, כדי להגן מפני תנאי מזג האוויר.

מאבק נוסף בו הייתה מעורבות אגודת הסטודנטים, נוגע בגובה תשלומי הארנונה אותם משלמים הסטודנטים, וגם הוא הסתיים בהצלחה. כעת, זוכים הסטודנטים המתגוררים בשער הנגב להנחה של עד 80% בארנונה.

כחלק מהמהלך הארצי להורדת המחירים בקמפוסים, גם אגודת הסטודנטים באוניברסיטת חיפה ערכה סקר בין מתקני המזון באוניברסיטה, ובעקבות ממצאיו – קנסה הנהלת האוניברסיטה שתיים מהקפיטריות בגין הפקעת מחירים. בנוסף, הקימה האגודה מתחם מזון המציע מוצרים שונים במחירים מסובסדים.

האוניברסיטה הפתוחה – בה לומדים 45,000 סטודנטים ברחבי הארץ – היא האוניברסיטה שבה מספר הסטודנטים הגדול ביותר. כעת – בזכות מאבק שהובילה אגודת הסטודנטים – נעתר משרד התחבורה, והסכים להעניק הנחות בתחבורה ציבורית גם לציבור סטודנטים גדול זה.
יוקר המחירים בקפיטריות לא פסח גם על מרכזי הלימוד של האוניברסיטה הפתוחה, ובעקבות משא-ומתן שניהלה אגודת הסטודנטים – הובטח כי חברי האגודה יזכו במחירים מוזלים.