בצלם: צה"ל שב להשתמש בתחמושת חיה נגד המפגינים בנעלין

ביום שישי, ה-13 בנובמבר, תועדו חיילים כשהם יורים כדורי "טוטו" (0.22 אינץ') על מפגינים במהלך ההפגנה השבועית נגד מכשול ההפרדה בכפר נעלין. הירי התבצע ממרחק של כמה עשרות מטרים ושניים מהמפגינים נפצעו באורח קל. דובר צה"ל אישר בהודעה לתקשורת כי בהפגנה המדוברת אכן נעשה שימוש בכדורים חיים ובתחמושת מסוג 0.22 ("כדורי טוטו", או "רוגר"). שבוע שלאחר מכן ירו שוב חיילים על מפגינים בנעלין. שני מפגינים נפגעו מן הירי, אחד נפצע באורך בינוני והשני באורח קל.

תחמושת מסוג 0.22 אינץ' נאסרה לשימוש כאמצעי לפיזור הפגנות עוד בשנת 2001, על ידי הפרקליט הצבאי הראשי דאז, אלוף מנחם פינקלשטיין. עם זאת, בתחילת שנת 2009 הוחזר האמצעי לשימוש נגד מפגינים בגדה המערבית. בצלם מחה על כך, ובתגובה שב והדגיש הפרקליט הצבאי הראשי הנוכחי, אלוף אביחי מנדלבליט, כי ה"רוגר" ואמצעים דומים, אינם מוגדרים בצה"ל כאמצעי לפיזור הפגנות או הפרות סדר וכי הכללים לשימוש באמצעים אלה באזור יהודה והשומרון הינם מחמירים, והם מקבילים לכללי הפתיחה באש ובתחמושת "חיה". 

מאז שב הצבא להשתמש בתחמושת טוטו נהרגו לפחות שני פלסטינים בגדה המערבית מפגיעת תחמושת זו, ועשרות נפצעו, חלק מהם קשה. בפברואר השנה נהרג בחברון הנער עז א-דין אל-ג'מל, בן 14, שיידה אבנים ביחד עם נערים נוספים. בחודש יוני, נהרג עאקל סרור, בן 35, לאחר ששוטר מג"ב ירה כדור "טוטו" במהלך הפגנה שנערכה בכפר ניעלין ופגע בחזהו. מאז, נראה כי הצבא הפסיק לזמן מה את השימוש בתחמושת טוטו, וחידש אותו ב-13 בנובבמר.

מתצפיות שערך בצלם ומצילומי וידאו של שתי ההפגנות, עולה כי השימוש שנעשה בתחמושת "טוטו" היה מנוגד לחלוטין להוראות הצבא. בחינת האירועים הספציפיים שבהם נורו כדורי טוטו מגלה כי לא הייתה כל הצדקה לשימוש בנשק שעלול להיות קטלני.  צעירים מהכפר אמנם יידו במהלך ההפגנות אבנים לעבר אנשי כוחות הביטחון שמעבר לגדר, אולם המרחק בין מיידי האבנים לחיילים היה כמה עשרות מטרים, והאחרונים חסו מאחורי בטונדות או בתוך ג'יפים ממוגנים, ולפיכך לא נשקפה סכנה לחייהם. לרשות כוחות הביטחון עומדים אמצעים אחרים, שפגיעתם פחותה בהרבה ואשר יכולים היו לשמש בקלות להרחקת המפגינים מן הגדר, ובהם גז מדמיע ו"הבואש", נוזל מצחין המותז לעבר מפגינים ממיכלית.

בעקבות חידוש השימוש בירי כדורי "טוטו" לעבר מפגינים בנעלין, פנה בצלם לפצ"ר בדרישה לחקור את האירוע ולהורות למפקדי צה"ל אשר הכוחות בפיקודם עוסקים בפיזור הפגנות, לערוך רענון בקרב פקודיהם באשר להוראות השימוש בתחמושת חיה במהלך הפגנות. בצלם דורש כי הצבא יפסיק לאלתר את השימוש בכדורי "טוטו" בנסיבות שבהן לא נשקפת לחיילים סכנת חיים וכי יינקטו צעדים נגד אנשי כוחות הביטחון אשר ירו תחמושת חיה בניגוד להוראות וגרמו למותם ולפציעתם של אזרחים