בצלם: ההתנחלות הוותיקה עפרה יושבת על קרקע פרטית והיא לא חוקית

דו"ח מיוחד של ארגון זכויות האדם "בצלם" שהתפרסם הבוקר (שני) חושף כי ההתנחלות עפרה, הנחשבת לחלוצה התיישבות ביהודה ושומרון, הינה בלתי חוקית ובתי הישובים אינם מאושרים. מנתוני הדו"ח עולה כי 58% מקרקעות ההתנחלות הן פרטיות של פלסטינים מהכפרים עין יברוד וסילוואן. בנוסף מעלה הדו"ח כי הפקעת הקרקע לטובת בניית ההתנחלות נעשתה במרמה על ידי הממשלה, וכעת דורשים ב"בצלם" לפרק את אבי ההתנחלויות.

אנשי בצלם השיגו נתונים של המנהל האזרחי, לפיהם שטחה הבנוי של עפרה משתרע על פני 670 דונם. מתוך השטח המדובר ועל פי נתוני הטאבו, 210 דונמים הינם שטחים פרטיים של פלסטינים שרשומים עדיין על שמם. "האגודה השיתופית עפרה" נכתב בדו"ח ,"הגוף שבו מאוגדים תושבי ההתנחלות, טוענת כי רכשה קרקעות באזור מבעליהן הפלסטיניים. אולם, למרות שהחוק מחייב זאת, האגודה לא רשמה את החלקות האלה בטאבו ובהליכים משפטיים שהתקיימו בפני בג"ץ היא לא הציגה מסמכי רכישה כלשהם. פרקליטות המדינה הודיעה לבית המשפט כי החלקות שנדונו בבג"ץ רשומות על שם פלסטינים וטענת הרכישה של האגודה השיתופית עפרה היא 'טענה בעלמא' שמעולם לא הוכחה".

טענה נוספת המועלית בדו"ח נוגעת ל-180 דונמים שהופקעו ב-1977 על ידי צה"ל לצרכי בניית בסיס צבאי. לדברי בצלם, ממשלת ישראל הוסיפה עשרות דונמים נוספים מעבר לאלה שהופקעו רשמית על ידי ממשלת ירדן ב-1966. בנוסף נטען כי הליכי ההפקעה מעולם לא נרשמו בטאבו, וכי השטח נועד לצה"ל, ואינו מאפשר הפקעת אדמות לצרכי בניית התנחלויות.

"גורמים רשמיים בישראל מדגישים לאחרונה שוב ושוב את מחויבותה של המדינה לפירוק המאחזים הבלתי-מורשים בגדה המערבית", אמרו בבצלם. "מאחר שלפי הקריטריונים שאימצה ממשלת ישראל עפרה היא מאחז בלתי-מורשה, עליה לפרק את ההתנחלות, להשיב לבעלים הפלסטינים את האדמות שנלקחו מהם בניגוד לחוק ולשלם להם פיצוי כספי בגין השימוש שנעשה באדמותיהם".