בעקבות הפגנת הרבבות בת"א: שני צעדים קדימה ואחד לאחור במערכה להגנת הדמוקרטיה

רבבות הפגינו בתל אביב במוצ"ש האחרון נגד ממשלת הימין הקיצוני החדשה בראשות בנימין נתניהו. המפגינים התכנסו בכיכר הבימה ומשם צעדו ברחבי מרכז העיר עד לרחבת מוזיאון תל אביב. המפגינים בכיכר הבימה קראו בין היתר: "ההסתה מתחילה במסדרונות הממשלה" ו"נתניהו מסוכן, מושחת וגם גזען". צעדה נוספת יצאה מהבימה לכיוון מצודת זאב, ואותה כינו מארגניה "צעדת לפידים נגד הממשלה, במטרה להעביר לנתניהו את המסר כי ההפיכה המשטרית שמוביל תיתקל בהתנגדות".

חברי כנסת רבים הגיעו לעצרת במוזיאון, בהם יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה וחברו לסיעה עופר כסיף; יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי וחברי הכנסת נעמה לזימי, אפרת רייטן וגלעד קריב. כמו כן, השתתפו במחאה חברי הכנסת לשעבר דב חנין (חד"ש), מוסי רז (מרצ) וזהבה גלאון (מרצ). יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי השתתף גם הוא בהפגנה, כך גם השרה לשעבר ציפי לבני.

הכיבוש כרוך בגזענות ובהומופוביה

ח"כ עודה אמר בנאומו בעצרת: "המשבר הנוכחי מציב בפנינו הזדמנות ענקית והיסטורית. ראו כמה כוח יש פה, וזו רק ההתחלה. האפשרות היחידה של הפשיסטים לשלוט היא להפריד בינינו – ואנו לא ניתן להם". בתום נאומו צעקו לעבר עודה כמה מפגינים "אתה בוגד" ואחד תקף אותו. עודה התייחס לאירוע בציוץ: "בתום נאומי הערב נגד הפשיזם תקפו אותי מילולית קבוצה של פשיסטים. אחד מהם אף תקף אותי פיסית, ונהדף מיד בידי מפגינים שהיו סביבי. אלה ניצני השנאה שזורעת הממשלה האפלה נגדה הפגנו. שלומי טוב, ולא אתן לאף אחד למנוע ממני לייצג את הציבור".

"הכיבוש הוא מעיין הרעל שמשחית הכול", הדגיש בנאומו הסופר והפובליציסט עודה בשאראת, לשעבר מזכיר חד"ש. "הכיבוש הולך יד ביד עם גזענות, הומופוביה ושנאת האחר. היום הולידה מפלצת הכיבוש דיקטטורה חדשה ורודפת בצע, וזה הזמן לפעול נגדה בנחישות". מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח נועה סתת, ממארגנות מצעד הגאווה בירושלים ורבנית רפורמית, נאמה בעצרת המרכזית בכיכר הבימה: "הסתכלנו להומופובים בעיניים ולא הסכמנו לתת להם לנצח. מצפים לנו מאבקים קשים בשנים הקרובות, והמשבר הזה מוכיח שאסור לנו להותיר אף ציבור מאחור. ההפרדה בין הציבורים היא שגרמה למשבר הנוכחי".

ח"כ לזימי אמרה בנאומה ברחבת מוזיאון תל אביב: "קיימים בגוש שלנו אחדים להם נדמה כי צריך לשאת ולתת עם החוטף: עם מי שמחזיק מדינה שלמה בת ערובה, שהחליט לרסק את כולנו בשם המשפט המתנהל בעניינו ושהכשיר את העשבים השוטים של כהנא לתפקידים בכירים בממשלה ובקבינט. אך אנו אומרים: לא! עם החוטף בנימין נתניהו וכנופייתו אסור לדבר – צריך להתגבר עליהם". מאוחר יותר גינתה לזימי את ההתקפה על ח"כ עודה והביעה סולידריות עמו.

מישירים מבט אל העתיד או צועדים לאחור?

 התקיפה של ח"כ איימן עודה ופיצול ההפגנה לשתיים – ללא כל תיאום מראש, מדאיגים עד מאוד. עם זאת, שיתוף הפעולה בין כוחות פוליטיים בכנסת לבין ארגונים חברתיים ותנועות נגד הכיבוש והפשיזם ובעד זכויות האדם הוא הישג שיש לשמרו, לטפחו ולהרחיבו.

הישג זה בא לידי ביטוי בציוצה של ח"כ מיכאלי: "איזה אנרגיות בכיכר הבימה! יחד עם אלפי מפגינות ומפגינים מדהימים יצאנו להפגין ולצעוק בקול ברור – לא ניתן להרוס את המדינה שלנו! נמשיך להילחם על הדמוקרטיה שלנו". אך התקיפה והפיצול בהפגנות מראים כי קבוצות ופרטים מפנים את כוחותיהם להשגת היעד הלא נכון. הרחבת שורות המחנה של מתנגדי ממשלת הימין היא מטרה ראויה, אך ההפגנה בתל אביב חשפה כי משתתפיה מתנגדים לכיבוש ולאפליה – ולא רק לנתניהו המושחת.

המחנה הדמוקרטי האמתי מתריע על המתקפה על המרחב הדמוקרטי בישראל, ולא מסתפק בגינוי – צודק ככל שיהיה – של נתניהו ועושי דברו. למרבה הצער, ישנו מחנה ליברלי העורג ל"ישראל של פעם", שהיא אידיליה מדומיינת של אחווה ודמוקרטיה. אלה סבורים כי ניתן לקדם את המערכה נגד ממשלת הימין הקיצוני "ללא ערבים וללא מק"י". אך אלה רק מקבעים את המצב (הבלתי-צודק) הקיים. ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) ושר לשעבר בממשלות לפיד-בנט התרפס בפני נתניהו: "כמובן שנתמוך בתקנות יו"ש, נתמוך בכל צעד חיובי של ממשלת נתניהו". לכך אין להסכים.

עוד בנושא