בעקבות החלטה של השרה מיכאלי: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמלי הים

בעקבות הכרזתה אתמול (רביעי) של שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, כי היא מעבירה את הרציפים הריקים לנמלים הפרטיים החדשים באשדוד ובחיפה, הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בחברות נמלי הים והתעבורה הימית. ההחלטה כוללת את חברת נמלי ישראל, חברת נמל חיפה, חברת נמל אשדוד, חברת תעבורה ימית חיפה ואת חברת תעבורה ימית אשדוד. בסך הכל מדובר בכ-2,600 עובדים. יצוין שנמל אילת, שהופרט לפני מספר שנים בהסכמת ההסתדרות, לא נכלל במסגרת סכסוך העבודה.

אחד מרציפי נמל אשדוד (צילום: נמל אשדוד)

 

העילות לסכסוך: התנהלות חד-צדדית במסירת רציפים נוספים לנמל הפרטי החדש, בניגוד להבנות רבות שנים בין הצדדים שעמדו ביסוד הסכמי הרפורמה; פתיחה בלתי מבוקרת של שוק המטען הימי לתחרות, תוך התעלמות מנציגות העובדים; איום על איתנותם הפיננסית של הנמלים הקיימים, כתוצאה מפתיחה בלתי מבוקרת של השוק לתחרות והשלכותיה החמורות על ציבור העובדים; והתנהלות באופן חד-צדדי, בחוסר תום לב, ותוך הפרות של יסודות בסיסיים ביחסי עבודה". "הסכמי הרפורמה", הם ההסכמים שנחתמו בין הממשלה להסתדרות כדי לקדם את הפרטת הנמלים.

מההסתדרות נמסר כי "מהלך חד-צדדי זה חמור שבעתיים מאחר שהוא נעשה במהלך תקופת מו"מ של 60 ימים שהחלה ביום ראשון האחרון, וזאת בהתאם להחלטת בית הדין הארצי לעבודה במסגרת הליך משפטי המתקיים בעקבות הכרזה קודמת על סכסוך עבודה בחברות נמלי הים". השרה מרב מיכאלי הודיעה שבכוונתה להעביר את רציף 28 באשדוד ורציפים 7 ו-8 בחיפה לרשות נמל הדרום באשדוד שבשליטת חברת "טיל" השוויצרית, ונמל המפרץ בחיפה שבשליטת תאגיד ממלכתי סיני. הרציפים שייכים כיום לחברת נמלי ישראל, ועומדים ריקים לאחר ששימשו לבניית הנמלים החדשים.