בית המשפט חייב עמותה ימנית לשלם פיצויים לצלם ישראל פוטרמן

ביתהמשפט המחוזי בחיפה דחה בשבוע שעבר ערעור שהגישה עמותת NGO Monitor על פסק דין שקבע כי הפרה את זכויות היוצרים של הצלם ישראל פוטרמן. "העמותה לאחריות ארגונים לאממשלתיים" הימנית, חויבה לפני כשנה לשלם לפוטרמן כ-20 אלף שקל לאחר שנקבע כי הפרה את זכויותיו על ארבעה סרטונים שצילם והעלה ליוטיוב. העמותה לקחה קטעים מהסרטונים של פוטרמן והציגה אותם בסרטון שהעלתה מטעמה ונועד לשרת תפיסת עולם הפוכה לזו של פוטרמן, וזאת בלי לבקש את רשותו ובלי לתת לו קרדיט ראוי. על כך מסר העיתון המקוון "העין השביעית".

2015-04-10_210925

הצלם ישראל פוטרמן בעת אשפוזו בתל השומר מחזיק בידו כדור גומי שנורה לעברו על ידי חיילי צה"ל בהפגנה נגד הגדר שנערכה בבלעין, באפריל 2008 (צילום: אקטיב סטילס)

ביתמשפט השלום קיבל את עמדת פוטרמן, שטען באמצעות עו"ד רנן זיו כי זכויותיו הופרו בסרטונים, ודחה את עמדת העמותה, שטענה באמצעות עו"ד אסף שחם כי עשתה שימוש הוגן בחומרים שצילם. בעקבות פסק הדין עירערה העמותה לביתהמשפט המחוזי באמצעות עו"ד עמיר פרידמן. בערעור חזרה העמותה על טענותיה כי השימוש שעשתה בחומרי הצילום של פוטרמן היו הוגנים, כי שמורה לה הגנת תום הלב משום שהסירה את הסרטון עם קבלת פנייתו של פוטרמן וכי לא הופרה זכותו המוסרית של הצלם משום ששמו הטוב לא נפגע. פוטרמן עצמו ביקש לדחות את העתירה ועמד על הטענה כי זכויותיו הופרו. השופטת ישראלה קראיגירון קיבלה את עמדת פוטרמן. השופטת הסכימה עם פסיקת ביתמשפט השלום כי זכותו המוסרית של פוטרמן הופרה וכי הצגת כמה מצילומיו עלולה ליצור את הרושם שהצלם שותף למסר שהעמותה מבקשת להעביר. אשר על כן הותירה השופטת קראיגירון את פסק הדין של ביתמשפט השלום על כנו וחייבה את העמותה לשלם לפוטרמן 7,500 שקל עבור הוצאות הערעור. יצוין שפוטרמן מתעד את מאבק הפלסטיני מזה שנים רבות וסרטיו מתפרסמים לעיתים קרובות באתר "הגדה השמאלית