בית הדין לעבודה החזיר עובדת שפוטרה בשל 'חשד להסתה בפייסבוק'

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נתן אתמול (רביעי) צו זמני להחזרתה לעבודה של עובדת ערביה שמועסקת דרך זכיין באחת מחנויות המשביר לצרכן בכפר סבא. "פיטרו אותה רק על בסיס שמועה", מסר ג'אמיל אבו ראס, יו"ר מרחב המשולש הדרומי בהסתדרות הכללית ומראשי סיעת חד"ש בהסתדרות, שהתייצב אתמול לצדה בבית הדין. "אמרו לזכיין שהקב"ט מצא בפייסבוק שלה דברים שמסיתים נגד יהודים. היא אומרת שלא פרסמה שום דבר מנוגד לחוק, וגם אני הסתכלתי בפייסבוק שלה וכל מה שמצאתי זה תמונה של אישה עם כאפייה ודגל פלסטין. הגענו לשימוע ולא הציגו נגדה שום הוכחות, ועדיין פיטרו אותה".

2014-08-14_200503

ג'מיל אבו ראס (ראשון מצד ימין) בהפגנה למען צדק חברתי בקיץ 2011. לצידו חברי הכנסת דב חנין ועפו אגבריה (צילום: אקטיבסטילס)

בהסתדרות פנו לבית הדין בשמה של העובדת, וכאמור אתמול בית הדין החליט שלמשך הדיונים המשפטיים העובדת תישאר במקום העבודה, שכן המעסיק לא הציג טיעונים משכנעים לפיטוריה. יצוין שבאולם הסמוך התנהל משפט אחר: של העובד הסוציאלי ליאור קייאבישי, שפוטר בשבוע שעבר בגלל שפעל להקמת ועד עובדים במקום העבודה: המעון לחוסים סיעודיים "כלנית" שביפו. מנהלת המעון, שרית גילדנור, ובעליו פנחס לוונגברג, התנגדו במהלך הדיון בנחרצות לדרישת ההסתדרות להשיב את העו"ס המפוטר לעבודה. גילדנור אף הסבירה בבית המשפט כי "קייאבישי התקבל לעבודה חרף השתייכותו לקהילה הגאה ונטיותיו הפוליטיות השמאליות". עוד הוסיפה כי מכתב הפיטורים בא בעקבות דברים שכתב קייאבישי בפייסבוק בגנות מלחמת עזה.

מההסתדרות נמסר כי יותר מ– 10 אלף פניות התקבלו בחדר המצב של ההסתדרות במהלך החודש האחרון שבו התנהל מבצע צוק איתן הנפשע בעזה. רוב הפניות היו של עובדים שחששו כי יפוטרו ממקומות עבודתם בעקבות גיוסם למילואים או בעקבות פגיעה כלכלית שנגרמה לעסק עקב המצב הביטחוני. עוד נמסר כי עובדים שנעדרו ממקומות עבודתם, נתקלו באיומים, ישירים או מרומזים, שהם יפוטרו מהעבודה. מדובר בעיקר בעובדים שמעמדם מוחלש: חסרי ותק, המועסקים על בסיס יומי ולא חודשי. מההסתדרות לא נמסרו נתונים על העובדים שפוטרו או קיבלו איומי פיטורים על רקע עמדותיהם הפוליטית או התנגדותם למלחמה. יצוין שסיעת חד"ש בהסתדרות קיבלה עשרות תלונות מעובדים מאוימים או שפוטרו מסיבות פוליטיות ואף מפעילה קו חירום.

עובדות ועובדים יכולים לפנות לחדר המצב באמצעות הטלפון1-700-700-131

מוקד חירום של סיעת חד"ש בהסתדרות טל' 054-5419201