בחירות באיסלנד: התנועה האדומה-ירוקה הפכה לסיעה השנייה ותעמוד בראש האופוזיציה

ראש ממשלת איסלנד סיגורדור אינגי יוהנסון התפטר אמש (ראשון) מתפקידו עם היוודע תוצאות הבחירות שלפיהן אף מפלגה לא זכתה ברוב. המפלגה הפרוגרסיבית, אליה שייך ראש הממשלה, הפסידה מחצית מכוחה. כך מסר הבוקר העיתון הצרפתי "הומניטה".

2016-10-31_185611

עם תום ספירת הקולות בבחירות הכלליות שנערכו בשבת, עולה כי על אף התחזיות למהפך שלטוני, מפלגת הפיראטים האנטי ממסדית לא קיבלה את מספר הקולות הגבוה שחזו לה הסקרים. המפלגה הקטנה הימנית בקואליציית השלטון הגיעה למקום הראשון. לפני הבחירות חזו סקרים רבים כי בירגיטה יונסדוטיר ממפלגת הפיראטים תהפוך לראשת הממשלה הבאה של איסלנד. זאת על רקע הדלפת מסמכי פנמה שהביאה להתפטרותו של ראש ממשלת איסלנד והזעם על המשבר הקפיטליסטי בשנת 2008, תושבי המדינה יצאו להחליף את קואליציית המרכז־ימין במתכונתה הנוכחית.

במקום השני בהצבעה הגיעה התנועה האדומהירוקה, המאגדת קומוניסטים, פעילי שמאל ואנשי הסביבה. היא זכתה ב-11 מושבים לעומת שבעה בפרלמנט היוצא. היא גם הגדילה בהרבה את מספר תומכיה: מ-10% מקולות הבוחרים בבחירות הקודמות לכמעט 16% בבחירות שנערכו בסוף השבוע. התנועה האדומהירוקה מתנגדת לכניסת המדינה לאיחוד האירופי ולהצטרפותה לברית נאט"ו. כמו כן, היא התנגדה לפלישה האמריקאית לעיראק ולאפגניסטן ותומכת בזכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית ולהקמת מדינה עצמאית לצידה של ישראל.

מפלגת "הפיראטים" האנטיממסדית זכתה בתשעה מתוך 63 המושבים שבפרלמנט. המפלגה אמנם שילשה את כוחה, אך לא הצליחה לעמוד בציפיות ובתחזיות הסקרים. המפלגה המובילה היא מפלגת העצמאות ימנית שזכתה בכ-29% מהקולות, שמהווים 21 מושבים. המפלגה מרכיבה את הקואליציה הנוכחית יחד עם המפלגה הפרוגרסיבית, שהפסידה מחצית מכוחה, נוכח האכזבה מהמצב הכלכלי במדינה והטענות על שחיתות פוליטית.