בדומה לעמיתיהם באירופה: עובדי ענקית המסחר המקוון אמזון בארה"ב מתאגדים

אלפי עובדים של ענקית המסחר המקוון אמזון עומדים להתאגד במקרה הראשון מסוגו במרכז אספקה הגדול ביותר של החברה בארה"ב. עד כה הצליחה החברה למנוע התאגדויות בארה"ב, בעוד שבאירופה עובדי אמזון התאגדו וחתמו על הסכמים הקיבוציים. הצבעה בין עובדי החברה על עצם הצטרפות לאיגוד מקצועי צפויה להתקיים בעוד כשבועיים.

משמרת מחאה של עובדי אמזון (צילום: ההתאחדות הבינלאומית של עובדי אמזון)

הנהלת אמזון נאלצה לנהל מו"מ עם איגוד מקצועיים המייצג חלק מהמחסנאים שלה. זאתף לאחר הצדדים הגיעו להסכם ביום שלישי לאחר שימוע שנמשך שלושה ימים מול המועצה הלאומית ליחסי עבודה של ארה"ב במהלכו עורכי דין מטעם אמזון והאיגוד עברו על פרטי תוכנית וקבעו על אלו נושאים יוכלו עובדי החברה להצביע.

בחודש שעבר הודיעו עובדים במחסן של אמזון בעיר בסמר, אלבמה, למעוצה הלאומית ליחסי עבודה שהם מתכוונים לערוך בחירות על השאלה "האם להיות מיוצגים על ידי איגוד עובדי ענף המסחר במרכולים, חנויות הסיטונות והקמעונאות. בהודעה, אמרו העובדים שהנציגות שלהם תילחם למען זכויותיהם של 1,500 עובדים במשרה מלאה וחלקית במחסן. באמזון ביקשו להרחיב את מספר העובדים שיוכלו להשתתף בהצבעה על הייצוג מתוך תקווה שהדבר יביא לביטול היוזמה. במחסן החברה באלבמה מועסקים כ-5,500 עובדים רובם בהעסקה זמנית לקראת החגים הנוצרים של סוף השנה. ביום שלישי אמזון והאיגוד הגיעו להסכמה על כך שיחידת המיקוח תכלול גם את עובדים זמניים הנשכרים בעונות שיא, ועובדים בתפקידים אחרים. המשמעות היא שאלפי עובדים נוספים יוכלו להיות מיוצגים.

כמו כן, בשבוע הודיעו ועדי העובדים באמזון גרמניה שהם פותחים בשביתה בשני מרכזי החברה הגדולים. דוברת האיגוד המקצועי ורדי מסרה כי עד חג המולד השביתה תקיף את כלל עובדי אמזון בגרמניה. מטרת השביתה: מימוש ההסכמים הקיבוציים שנחתמו עם ההנהלה. יצוין שאיגודים מקצועיים באירופה ובארה"ב פועלים בחודשים האחרונים להקמת נציגות כללעולמית של עובדי אמזון ואף הקימו את "ההתאחדות הבינלאומית של עובדי אמזון".

ההתאחדות הבינלאומית של עובדי אמזון בפייסבוק:

https://www.facebook.com/AmazonWorkersInternational

עוד על התארגנויות עובדים בארה"ב בצל מגפת הקורונה, בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 8):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/12/G50_2020.pdf