ארה"ב עומדת מאחורי הירצחם של 24 מפקדים של ארגון הגרילה השמאלי בקולומביה

ארה"ב עומדת מאחורי הירצחם של 24 מפקדים של ארגון הגרילה השמאלי בקולומביה. כך עולה מכתבת תחקיר שפרסם העיתון "וושינגטון פוסט" אתמול (ראשון). על פי הידיעה אנשי סוכנות המודיעין המרכזית של ארה"ב (CIA) עומדים מאחורי המעשה הנפשע שפגעה בכוחות המזוינים המהפכנים של קולומביה (FARC ).

2013-12-23_204130

מפקד הכוחות המזוינים המהפכנים של קולמביה, טימוליאון חימנס המכונה "טימוצ'נקו" (צילום: נאקלה)

משורה של ראיונות שקיים העיתון עם גורמים רשמיים בוושינגטון ובבוגוטה מתברר כי הסיוע האמריקאי כלל האזנות נרחבות מצד הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) שמומנו בדרכים חשאיות. סך חבילת הסיוע שהעניק צבא ארה"ב לקולומביה מאז שנת 2000 מסתכמת בתשעה מיליארד דולר. התוכנית נכנסה לתוקף בתקופת שלטונו של הנשיא ג'ורג' בוש הבן, ונמשכה גם אחרי כניסת ברק אובמה לבית הלבן. חלקה המרכזי של התוכנית הופנה למאבק בגרילה השמאלית.

בין היתר, במסגרת שיתוף הפעולה סיפקה ארה"ב לקולומביה מערכות טילים מונחות GPS ופצצות חכמות היודעות להתחקות אחר מטרות גם בתוך סביבת הג'ונגלים העבותה. סיוע זה שיפר מאוד את יכולתה של קולומביה להגביר את ההתנקשויות במפקדי הגרילה ובכלל זה הרצחו של ראול רייס מעבר לגבול אקוודור ב-2008 .עד שנת 2003, המעורבות האמריקאית בקולומביה כללה 40 סוכנויות ו-4,500 בני אדם, כולם פועלים משגרירות ארה"ב בבוגוטה, שהייתה אז השגרירות האמריקאית הגדולה בעולם. "לא היתה אף מדינה בעולם, כולל אפגניסטן, שהיינו מעורבים בה כל כך", אמר וויליאם ווד, שגריר ארה"ב בקולומביה בין השנים 2003 עד 2007. בשנת 2006, עם כניסתו של מפקד חיל האוויר האמריקאי החדש לתפקיד, הוא הופתע לגלות כמה מעט התקדמות הושגה בקולומביה. בסיוע נשיא קולומביה דאז אולווארו אוריבה, הם ניסו לאמץ יותר תקיפות מהאוויר בעזרת מל"טים ופצצות חכמות, טקטיקות שסייעו לכוחות בעיראק ובאפגניסטן.

לכתבה שפורסמה ב"וושינגטון פוסט":

http://www.washingtonpost.com/sf/investigative/2013/12/21/covert-action-in-colombia/