אלפים הפגינו בתל-אביב למען העסקה ישירה; בשישי הפגנה נוספת בת"א ובראשון יפגינו בחיפה

אלפים הפגינו בצהריים (חמישי) בכיכר הבימה בתל אביב, במסגרת המאבק עליו הכריזה ההסתדרות נגד תופעת העסקת עובדי הקבלן במשק. בהפגנה השתתפו עובדי הסתדרות ופעילים חברתיים, עובדי קבלן וחברי ועדים מכל רחבי הארץ. המפגינים קראו: "עובדי קבלן זה פשע מאורגן" ו"העם דורש צדק חברתי". בין המפגינים פעילי חד"ש ומק"י רבים, יהודים וערבים ובראשם יו"ר הוועדה למעמד האישה בכנסת, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת).

בנאום קצר, אמר יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כי השביתה עליה הכריז ושאמורה להתחיל ביום רביעי הקרוב, תהיה קשה. "הוועדים החזקים יירתמוּ למען החלשים. שירות המדינה, רשויות מקומיות, מכבי אש, חברת החשמל, רשות שדות התעופה, נמלים, רכבת ישראל. כולם יירתמוּ למען עובדי הקבלן". הוא הוסיף: "זו השביתה הכי צודקת, נביא לשינוי אמיתי".

2015-07-16_195902

בין פעילי חד"ש ומק"י שהפגינו בצהריים נגד עבודה קבלנית (מימין לשמאל): יו"ר מרחב נעמת במשולש הדרומי, מייסם ג'לג'ולי, חברי ההנהגת ההסתדרות מג'ד אבו-יונס וסוהיל דיאב, ח"כ עאידה תומא-סלימאן ויו"ר מרחב ההסתדרות במשולש הדרומי, ג'מיל אבו-ראס (צילום: סיעת חד"ש בהסתדרות)

ניסנקורן הוסיף: "אנחנו היום ובשבועות האחרונים לקחנו על עצמנו למיגור התופעה הפסולה של עובדי קבלן ואני אומר לכם ולציבור הישראלי: לא נפסיק ולא ננוח עד שנמגר את התופעה וביום רביעי הקרוב אם עד אז לא נגיע להסכם שעובדי קבלן במקצועות הליבה יקלטו להעסקה ישירה תהיה שביתה כללית במשק. לא יכול להיות שמורה בבית ספר שמלמד אזרחות הוא עובד קבלן ושעובדת סוציאלית היא עובדת קבלן. האם זו המדינה שאנו רוצים? לא. אנחנו חייבים שינוי ונביא את השינוי ופקידי האוצר צריכים להפנים את זה. לא נשקוט עד שעובדי הקבלן יתקבלו להעסקה ישירה". ניסנקורן תקף את משרד החינוך ואמר: "אנחנו מחנכים את דור העתיד שלנו לערכים של שוויון צדק וכבוד האדם אך המנהל הגדול שלנו משרד החינוך לא מרגיש צורך לעמוד מאחורי הערכים האלו. הוא מפקיר אותנו".

גם עובדת קבלן, ברכה כהן, תושבת נתיבות המועסקת מזה 16 שנים במערכת החינוך באמצעות תכנית קרב הדגישה "אני אוהבת את העבודה שלי, חינוך זה דבר מרכזי בחיי הילדים – אבל אני מורה סוג ב'". עובדות ועובדים סוציאליים יפגינו מחר, יום שישי, בבוקר בתל-אביב למען תחילת המו"מ על ההסכם הקיבוצי חדש וביטול העסקה הקבלנית. ההפגנה תצא בשעה 10:00 מכיכר הבימה למתחם שרונה. מאחורי ההפגנה עומדות תנועת "עתידנו", הפועלת במסגרת איגוד העובדים הסוציאליים ו"עוס"ים שינוי", תנועה סטודנטיאלית הפועלת בכל החוגים לעבודה סוציאלית במוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ.

גם מק"י וחד"ש בחיפה קוראות להפגין ביום ראשון הקרוב למיגור התופעה של העסקה באמצעות קבלנים ובתמיכה בשביתה הצפויה ביום רביעי, 22 ביולי. בהודעה שנמסרה נאמר כי "יותר מ-400,000 עובדי ועובדות קבלן – מורים, מנקים, גננים, סייעים בגנים, מטפלים בקשישים, עובדים סוציאליים, אחיות ושומרים – מועסקים בהעסקה קבלנית, ללא זכויות מינימליות". ההפגנה תתקיים ביום ראשון, 17 ביולי, בשעה 18:00 בשד' בן גוריון בכיכר האסיר (מול הדואר), חיפה.

 

יצוין שפעילי חד"ש ומק"י בסחנין הפגינו בשבת האחרונה נגד ההעסקה של עובדים כעובדי קבלן ובתמיכה בשביתה הכללית שהוכרזה על ידי ההסתדרות. בהפגנה השתתף גם מזכ"ל מק"י, עאדל עאמר, וחבר הנהגת ההסתדרות, מאג'ד אבו יונס. בין השלטים שהניפו בערבית נכתב "די להעסקה קבלנית! כן להעסקה ישירה! כן לשביתה הכללית למען עובדי הקבלן ב-22 ביולי!". עאמר מסר ש"השביתה הכללית ב-22 ביולי נגד העסקה קבלנית היא שביתה צודקת והכרחית. ישנם בישראל מאות אלפי עובדים ללא זכויות סוציאליות ופנסיה, ללא הגנה, קביעות ויחס הוגן. בתירוצים של 'יעילות' ו'זמניות' הביאו אותנו למצב שבו 40% מהעובדים במגזר הציבורי, 400 אלף עובדים, הם (ובעיקר הן) עובדי קבלן! את הפשע הזה חייבים לעצור".

 

הפגת העובדים הסוציאליים בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/920943147966431

 

ההפגנה בחיפה בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/794721760645789