מכה לארדואן: ניצחון גדול לאופוזיציה בבחירות המקומיות בטורקיה

בבחירות המקומיות שנערכו אתמול (ראשון) בטורקיה ניצחה האופוזיציה לממשלתו הימנית של רג׳פ טאיפ ארדואן ב-46 מתוך 81 המחוזות. מפלגת העם הרפובליקאית (מרכז-שמאל) הפכה למפלגה הגדולה ביותר עם כ-38% מהקולות, וזכתה בממשל המקומי ב-35 מחוזות. לעומת זאת זכתה מפלגת הצדק והפיתוח השמרנית ב-35% מהקולות וב-24 מחוזות בלבד. מפלגת השוויון והדמוקרטיה של העמים, המייצגת את המיעוט הכורדי וכוחות מתקדמים נוספים, זכתה ב-10 מחוזות, ואילו המפלגה הלאומנית מהימין הקיצוני זכתה ב-8 מחוזות. בארבעת המחוזות הנותרים זכו מפלגות קטנות מהימין והמרכז. מפלגת האופוזיציה הגדולה ניצחה גם בשש הערים הגדולות: איסטנבול, אנקרה, איזמיר, אנטליה, בורסה ואדנה.

תוצאות הבחירות הפתיעו רבים בטורקיה לאור ניצחונו של ארדואן והקואליציה בראשותו בבחירות לנשיאות ולפרלמנט שנערכו לפני פחות משנה, במאי 2023. יתר על כן, מפלגות האופוזיציה לא הצליחו להגיע להסכמות ביניהן לקראת הבחירות המקומיות והתמודדו בנפרד. לכן, רבים צפו שמפלגתו של ארדואן תתחזק על חשבון האופוזיציה ואולי אף תצליח להשיב לידיה את עיריות איסטנבול, אנטליה ואדנה, שנפלו לידי האופוזיציה בבחירות המקומיות הקודמות ב-2019. אך מפלגת השלטון דווקא נחלשה, ואף איבדה את עיריית בורסה שנחשבה לאחד ממעוזיה.

בעיתון ״בירגון״ הסוציאליסטי היוצא לאור באיסטנבול נכתב: ״הקואליציה שלא מכירה בזכויותיו של העם, שדנה אותו לרעב ולעוני ומכפיפה את הארץ למשטר ריאקציוני – קרסה בקלפי. מאיסטנבול לאפיון, מאדיאמאן לבורסה – שלטון הארמון ספג תבוסה אחר תבוסה. התעמולה השחורה ושוחד הבחירות לא צלחו. זמנו של ארדואן, שלא נותרה הבטחה שלא ניסה למכור לציבור, מתקרב. מיליונים לקחו ממפלגת השלטון את מעוזיה ויצרו נחשול של אופוזיציה חברתית״.