דיון בוועדת הכספים: הקיצוץ הרוחבי יהיה 5% – אבל לערבים יהיה של 15%

תוכניות הפיתוח למגזר הערבי יקוצצו בכחצי מיליארד שקל – קיצוץ של כ-15%. זאת, למרות בכלל ההוצאות של משרדי הממשלה בוצע קיצוץ רוחבי של 5% כדי לממן את ההוצאות של המלחמה. כך עולה מדיון שנערך אתמול (שלישי) בוועדת הכספים של הכנסת.

במשרד האוצר הסבירו כי מאחר שחלק מהפרויקטים כבר נכנסו לשלבי ביצוע, היקף הכסף התוספתי שממנו ניתן לקצץ הוא 1.86 מיליארד שקל בשנה. מתוך סכום זה יקוצצו 280 מיליון שקל בשנה. בנוסף, יקוצצו בסעיף נפרד 200 מיליון שקל בשנה שהיו אמורים להיות מועברים לתקציבי הרשויות המקומיות כתוספת לתקציבי האיזון. בסך הכל יקוצצו כחצי מיליארד שקל.

נציג אגף התקציבים, ידידיה גרינוולד, אמר כי ההחלטה נובעת מסדרי העדיפויות של הממשלה. לשאלת ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-תע"ל) – האם גובשה חוות דעת מקצועית של אנשי האוצר בנוגע לקיצוץ הזה והאם הוגשו המלצות כלשהן, אמר נציג האוצר כי לא גובשה כזו חוות דעת ו"לא נתנו כל המלצה לגבי גובה הקיצוץ". על כך העירה תומא-סלימאן, "המשמעות היא שההחלטה הזו היתה פוליטית".

עוד הדגישה: "הפערים של החברה הערבית הם מגה פיגוע. אי אפשר להבין את הרציונל של קיצוץ בצורה דרסטית של 15% והעלמה טוטאלית של מענקי איזון כאשר הקיצוץ הרוחבי היה 5%. כנראה השר עדיין משתוקק ליום שבו החליט לעצור את ה-200 מיליון תחת הטענה ש'זה כסף שהולך לארגוני פשיעה', אז אם אתם יודעים שזה הולך לפשע איפה האחריות שלכם? איך אפשר להסביר קיצוץ כזה שפוגע גם בתשתיות, בשירותים וגם באיתנות הפיננסית של הרשויות המקומיות. אם יש צורך בקיצוץ בתקציב אז לפחות שיהיה שוויוני מול שאר הקיצוצים. האמירה של ועדת הכספים צריכה להישמע בתוכנית מיגור הפשיעה, אסור לקצץ משם אלא להוסיף כדי להתמודד עם המציאות הקשה".

ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) הוסיף: "ביקשנו את הדיון הזה בשל החלטת הממשלה לבצע קיצוץ בכספי החברה הערבית. הקיצוץ הרוחבי של ה-5% פוגע בכל המשרדים, בנוסף לזה יש שני סוגי תקציבים שפוגעים בחברה הערבית. תוכניות החומש של החברה הערבית שיש בהן קיצוץ של 88% וקיצוץ של מענקי איזון של 200 מיליון שקל כל שנה. בהחלטה ההיא נכתב שראש הממשלה ביקש לא לפגוע בתקציבי החברה הערבית. למרות שהוא ביקש והעיר הגיע לכאן שר האוצר לפני שבוע ואמר שקיצוץ רוחבי 'יש לכולם'. אנחנו לא טיפשים, מאיפה הוא המציא את המספרים? הוא אמר דבר הרבה יותר מסוכן שהקיצוץ במענקי האיזון הוא קיצוץ אידיאולוגי כי הוא 'מפלה לטובת' הרשויות הערביות. השרה סילמן אמרה שלא תעביר ולו שקל אחד לערבים ואז התברר שהיא מתכננת להעביר את ה-100 מיליון שקל של המיועדים לאזרחים הערבים לחרדים". עוד הדגיש "חלק מהרשויות המקומיות בחברה הערבית יקרסו. מוטל על חברי הועדה ובעיקר על יושב ראש הועדה למנוע זאת. יש אי רציונליות ברורה שאומרת שאין סיבות ענייניות לקיצוץ". יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר בתם הדיון כי שוחח עם ראש הממשלה בנושא וביקש ממנו לבטל את הקיצוץ.

בעמותת סיכוי-אופוק הסבירו שהתקציבים שמיועדים לחברה הערבית, לא מעוגנים בתקציב המדינה עצמו כמו שאר התקציבים המהותיים, אלא מבוססים על החלטות ממשלה. "אחרי מדיניות רבת שנים של אפליה בתקציבים ומשאבים בכל תחומי החיים, בשנת 2015 קיבלה הממשלה החלטה חשובה להשקיע משאבים בתהליך תיקון של העיוות ולקדם תכניות לצמצום פערים ופיתוח כלכלי וחברתי בחברה הערבית. בדיוק בהחלטות אלה סמוטריץ׳ והממשלה החליטו לפגוע".

לדברי העמותה "הסיבה שתקציבי החברה הערבית נמצאים תחת 'החלטות ממשלה' היא תוצר של אפליה עמוקה וארוכת שנים – ועכשיו כשיש קיצוץ הולכים לפגוע דווקא במנגנון הזה ולהפלות שוב את החברה הערבית, שמלכתחילה נמצאת במצב פגיע יותר וזקוקה לתקציבים האלה כמו אוויר לנשימה, ועוד יותר היום – בצל המלחמה ונזקיה הרבים."

"בחסות המלחמה הממשלה מיישמת את התוכניות שלה להרחבת הפערים בין יהודים וערבים, ומקדמת מהלך שיפגע בתוכניות שנועדו לחזק את החברה הערבית, האוכלוסייה הכי מוחלשת במדינה. המהלך הזה עלול להמיט אסון על החברה הערבית, ויהיו לו השלכות הרסניות על כלכלת המדינה כולה", הדגישו.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/126794