בג"ץ פוסק אבל בחסות המלחמה בעזה הזכות להפגין נעלמה

כשהתותחים רועמים, מחוללי ההפיכה המשטרית – שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, שותקים. הצמד-הלא-חמד, שהרבה במשך חודשים ארוכים להתראיין לכל מיקרופון רענן, שותקים שתיקה ארוכה מאז תחילת מלחמת עזה העקובה מדם.

"הנה ניצחנו", ישנם המכריזים בטרם עת, "המהפכה המשפטית תמה". אבל ההפיכה המשטרית לא פסקה ולו לרגע, עבודתם של לוין ורוטמן נעשית בידי אחרים. סיוט חזרת הכיבוש לרצועת עזה והקמתן מחדש של התנחלויות לאחר שנהרגו יותר מ-23 אלף פלסטינים מהפצצות צה"ל;  העמקת הכיבוש והדיכוי בגדה המערבית; תקציב המלחמה הניאו-ליברלי החדש שהממשלה אישרה השבוע; קמפיין השנאה היוצא משורות הקואליציה הימנית קיצונית; דיכוי זכויות דמוקרטיות בסיסיות –כל אלה מסמנים שההפיכה המשטרית חיה וקיימת.

שיירת הדיכוי עוברת

בחסות המלחמה נעלמה זכות ההפגנה. ליתר דיוק: זכות ההפגנה והמחאה ברחוב הועלמה בידי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. זה רתם את המשטרה למרכבת מדיניותו ומדיניות ממשלת הימין בה הוא מכהן.  כדי להפגין צריך למלא כעת שני תנאים: לא מטילים דופי או מבקרים את מדיניות הממשלה; לא מתנגדים למלחמה ברצועת עזה.

כל פעילות ציבורית פומבית מוגדרת "הפרעה לסדר הציבורי". כך ניתן לאסור מחאות קטנות וגדולות בחברה הערבית; ציון יום זכויות הילד הבינלאומי בתל-אביב; הפגנות של חד"ש ועומדים ביחד בתל-אביב; מחאות מול הקונסוליה האמריקאית בירושלים ועוד. עשרות אירועי מחאה נגד ממשלת הימין והמלחמה נאסרו או פוזרו בכוח רב.

רק בזכות התערבות בג"ץ ניתן היה לקיים כמה מהן, וזאת בתנאים מגבילים ואף משפילים: בדיקת כרזות המחאה, הגבלת מספר המשתתפים, קיום במקומות נדחים ועוד. אך גם להתערבות בג"ץ יש מגבלות. אחת מהן היא שבן גביר לא מוכן לקיים את פסיקתו. במילים אחרות: בג"ץ מצווה אבל שיירת הדיכוי עוברת.

בן גביר חרג מסמכותו

בעקבות עתירה של האגודה לזכויות האזרח, הוציא בג"ץ צו ביניים האוסר על השר בן גביר להתערב בהפגנות. בג"ץ קבע ב-10 בינואר, כי השר חרג מסמכותו כאשר פעל לביטול הפגנה של חד"ש וכי עליו להימנע מלתת הנחיות והוראות אופרטיביות למשטרה בכל הנוגע במימוש זכות ההפגנה. אך למחרת אסרה משטרת ישראל קיום של שתי הפגנות נגד המלחמה: של עומדים ביחד בתל-אביב, שנועדה להתקיים ב-11 בינואר, ושל שותפות השלום, מסגרת של עשרות ארגונים וחד"ש – בחיפה במוצ"ש, 13 בינואר. גם היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, קבעה כי השר בן גביר חרג מסמכותו, וכי התערבותו בעבודת המשטרה היא התערבות וניסיון השפעה פסולים.

השאלה אם מותר להפגין בישראל נגד ממשלת הימין ומלחמתה בעזה עמדה למבחן ביום חמישי האחרון ותעמוד היום (מוצ"ש) במבחן נוסף. .

עוד בנושא: https://zoha.org.il/126470/