חשיפה של 'אל אתיחאד': גירוש הבדואים מאדמותיהם הוא 'סוד ביטחוני'

גירוש האוכלוסייה הערבית-בדואית מאדמותיה בנגב היה ל"סוד ביטחוני". כך פורסם אתמול בעיתון "אל אתיחאד". על פי הידיעה, במכרזים ראשונים שפרסמה המדינה לקראת הקמת היישובים בדואים החדשים, מחויבים המשתתפים לחתום על מסמך הקובע כי הפרת סודיות תגרור אישום בעבירה על ביטחון המדינה. מהנדסים שעבדו בעבר עבור המדינה טוענים כי מעולם לא ראו מכרז עם דרישות כאלה.

בשבועות האחרונים הפיצה הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, העוסקת בגירוש הבדואים מאדמותיהם, מכרז למתן שירותי תכנון וניהול, הכוללים בין השאר הכנת תוכניות מתאר ליישובים בדואיים חדשים בנגב וכן תוכניות להרחבת יישובים קיימים. המכרז התפרסם בעקבות החלטת הממשלה והחוק הצפוי בעקבותיה: תכנית בגין-פראוור.


הפגנה נגד תכנית בגין-פראוור במדרחוב בבאר-שבע (צילום: "אל אתיחאד")

לחוברת המכרז מצורף מסמך בשם "נספח ז" העוסק בשמירת סודיות וכל משתתפי המכרז מחויבים לחתום עליו. בין היתר דורשת הרשות "לשמור את המידע והסודות המקצועיים בסודיות מוחלטת ולעשות בהם שימוש אך ורק לצורך מתן השירותים הנוגעים למכרז. אי מילוי התחייבות זו מהווה עבירה לפי פרק ז' (ביטחון המדינה, יחסי חוץ וסודות רשמיים) לחוק העונשין תשל"ז 1977". הנספח, כאמור, מפנה לפרק בחוק העוסק בעבירות ביטחון וקובע כי המפר את חובת הסודיות יואשם באחת העבירות המנויות בו. אין התייחסות לסעיף עבירה ספציפי, אך יצוין כי בפרק ז' מופיעות בין היתר עבירות בגידה וריגול.

עו"ד שחדה בן ברי, מהפעילים הבולטים למען זכויות הבדואים בנגב, שבחן את חוברת המכרז, מסר כי "החשש שלנו שמדובר במזימה נגד התושבים והיישובים. מה יש להסתיר בתכנון יישובים בדואיים בנגב עד כדי הגדרת תכנון יישובים כסודות מדינה?" יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, קרא היום למשוך את הצעת החוק שמקדמת ממשלת הימין על-פי מתווה בגין-פרוואר ואת המכרזים המדוברים: "המסמך מוכיח שהממשלה מתייחסת לאזרחים הערבים בנגב כאויבים. נראה כי יש לה תוכניות כמוסות מעבר לכוונה המוצהרת והמסוכנת להפקיע כ-700 אלף דונם מאדמת הבדואים ולבצע טרנספר של כ-40 אלף תושבים". ח"כ דב חנין הוסיף ש"הממשלה הכריזה מלחמה על האזרחים הבדואים – וזו הסיבה שהיא הזהירה מתכנני ישובים בדואים שאם הם יגלו פרטי תכנון הם יואשמו בעבירות נגד ביטחון המדינה! כך נראה הרס הדמוקרטיה: זה מתחיל בבדואים – זה יסתיים בכולנו". יצוין שהיום נערכה שביתה בכל היישובים הבדואיים בנגב ונערכה הפגנה גדולה במרכז העיר באר שבע במחאה על אישור מתווה בגין.
 

כתבה של הטלוויזיה החברתית על מתווה בגין-פראוור:

https://www.youtube.com/watch?v=hoYdoKd9nQ4&feature=player_embedded


צילום של מסמכי המכרז, כפי שפורסמו אתמול ב"אל אתיחאד":

http://www.aljabha.org/index.asp?i=77441