שלום עכשיו ובצלם מגנים את פיגוע הדקירה באיתמר; מתנחלים תקפו בתי פלסטינים

 

ארגוני "בצלם" ו"שלום עכשיו" פרסמו הבוקר (שבת) הודעות גינוי בעקבות פיגוע הדקירה

 הלילה (שבת) בהתנחלות איתמר, שבקרבת שכם, בו נרצחו זוג הורים ושלושה מילדיהם. "לא יכולה להיות כל הצדקה להרג מכוון של אזרחים המהווה פשע מלחמה", נמסר מבצלם. "על הרשויות הישראליות והפלסטיניות לפעול על מנת לאתר ולהביא לדין את מבצעי הפיגוע ומתכנניו".

דובר "בצלם" מסר כי "בעשר השנים האחרונות נהרגו בפיגועים שביצעו פלסטינים בישראל ובשטחים מאות ישראלים ואלפים נפצעו, בהם ילדים, נשים וגברים. התקפות מכוונות נגד אזרחים אינן מוסריות או אנושיות והינן בלתי חוקיות. הרג מכוון של אזרחים מוגדר 'הפרה חמורה' במשפט ההומניטארי הבינלאומי ומהווה פשע מלחמה שלא ניתן להצדיקו, יהיו הנסיבות אשר יהיו".

לדבריו "ארגונים פלסטיניים מנסים להצדיק את הפגיעה באזרחים ישראלים בכך שהיא נעשית במסגרת המאבק בכיבוש הישראלי. טענה זו אינה מהווה כל הצדקה וחותרת תחת עקרון היסוד של המשפט ההומניטארי הבינלאומי, הקובע כי אזרחים צריכים להיות מחוץ למעגל הלחימה ולכן חובה להבחין, בכל התקפה, בין לוחמים לאזרחים ולהימנע מפגיעה מכוונת באזרחים".

ועוד "בנוסף, ישנם דוברים פלסטינים הטוענים כי מכיוון שההתנחלויות עצמן אינן חוקיות ומתנחלים רבים משתייכים לכוחות הביטחון של ישראל, מותר לפגוע בהם. טענה זו היא מופרכת: אי-חוקיותן של ההתנחלויות אינה משפיעה כהוא זה על מעמדם של תושביהן כאזרחים. מדובר באוכלוסייה אזרחית הזכאית לכל ההגנות הניתנות לאזרחים במשפט הבינלאומי. השימוש שעושים כוחות הביטחון הישראלים באדמות שעליהן הוקמו ההתנחלויות, או השתייכותם של חלק מיושביהן לכוחות הביטחון הישראלים, אינה משנה את מעמדם של שאר התושבים המתגוררים בהן וודאי שאינה מכשירה את הפגיעה בהם".

בצלם מתנגד בתוקף לניסיונות להצדיק פעולות אלה תוך שימוש מטעה בנימוקים המתבססים על "פרשנות מעוותת של המשפט הבינלאומי ותובע מהרשות הפלסטינית לעשות כל שביכולתה כדי למנוע התקפות דומות בעתיד".

בגינוי שפרסמה תנועת "שלום עכשיו" נמסר כי "הפיגוע באיתמר הוא מעשה נפשע שמזעזע כל אדם – ימין ושמאל כאחד. עם זאת, על אף הזעם והכאב, יש לשמור על איפוק ולא לאפשר לגורמים בשטח לנצל את הפיגוע כדי לצאת למסעות נקם".

על פי מה שנמסר בצהריים על ידי סוכנות הידיעות הפלסטינית "מעאן", מתנחלים תקפו בתים בכפרים חווארה ובורין, שנמצאים באזור שכם ובקרבת ההתנחלות איתמר. כחצי יממה אחרי הפיגוע, דיווחו הפלסטינים על פעולת "תג מחיר" ראשונה בעקבותיו. לאחר פינוי המבנים מחוות גלעד, לפני כשבועיים, בוצעו כמה פעולות שכאלה – ובהן הוצתו ונפגעו רכבי פלסטינים, נרשמו כתובות נאצה  וגזעניות ונחסמו כבישים ברחבי הארץ.