קולומביה: ועידה פומבית ראשונה של הגרילה לקראת הפיכתה למפלגת שמאל

בבוגוטה נפתחה אתמול (ראשון) הוועידה הפומבית הראשונה של הכוחות המזוינים המהפכניים של קולומביה ((FARC לקראת הפיכתם למפלגת שמאל. עד עתה לוחמי הכוחות המזוינים המהפכניים של קולומביה – צבא העם העבירו לידי האו"ם יותר מ-8,000 כלי נשק במסגרת תהליך הפירוק שלהם.

הוועידה הראשונה של הלוחמים, תמשך עד יום שישי, אז יוצג המצע הפוליטי של המפלגה לקראת הבחירות בשנה הבאה. בין היתר נידונה האפשרות להקים חזית פוליטית עם המפלגה הקומוניסטית הוותיקה. כך מסרה הבוקר סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה".

2017-08-28_221826

מפקדות ומפקדי הגרילה לשעבר בוועידת היסוד של מפלגת השמאל החדשה, אתמול, בבוגוטה (צילום: פרנסה לטינה)

 

במסגרת הסכם השלום שעליו חתם ארגון הגרלה עם ממשלת קולומביה על מנת לסיים את מלחמת האזרחים שבה נהרגו יותר מ-220 אלף בני אדם, רוב לוחמי הגרילה קיבלו חנינה והם מתכוונים להשתתף באופן פעילה בפוליטיקה הקולומביאנית. המפלגה החדשה מגדירה עצמה כמרקסיסטית-לניניסטית. כמה מהצעותיה של המפלגה הפוליטית החדשה קשורות ביעדי הגרילה, ביניהן: רפורמה אגררית והקמת קואופרטיבים של איכרים שעשויות לזכות לתמיכה מצד מצביעים כפריים שמתפרנסים למחייתם מחקלאות.

במראה שנתפש כדמיוני לפני כמה שנים, הגיעו 1,100 צירי מפלגת הגרילה לשעבר באוטובוסים למרכז עיר הבירה וזכו לליווי של אופנועני משטרה. "מעתה נהפוך לארגון חדש ואך ורק פוליטי שיבצע את הפעילות שלנו באמצעים דמוקרטיים", הכריז המפקד לשעבר של הגרילה, רודריגו לונדונו, שנודע בשם המלחמה שלו "טימושנקו". "ניצבים מולנו אתגרים רבים וקשיים רבים", הוא אמר. "שום דבר איננו קל בפוליטיקה המהפכנית". הוא הוסיף ששינויים חברתיים לעומק באזורי הספר יישארו במוקד העניין של המפלגה.

צירים רבים בכינוס לבשו חולצות ועליהן נכתב "מפלגה חדשה למדינה חדשה". במהלך הכינוס הוצג לראווה ציור שנושא את דיוקנאותיהם של מנהיגי קובה המהפכנים פידל קסטרו וארנסטו "צ'ה" גווארה, נשיא ונצואלה המנוח הוגו צ'אבס, קרל מרקס ומנהיג מהפכת אוקטובר, ו.י. לנין. על ההצעה המפלגה החדשה תיקרא "הכוח האלטרנטיבי המהפכני של קולומביה".

נמסר כי בתום ועידת היסוד, ביום שישי הקרוב, תתקיים עצרת המונים בכיכר בוליבר שבמרכז בוגוטה. בעצרת ישתתפו לוחמי הגרילה ובני משפחותיהם; הפעילים בגרילה האורבנית לשעבר ומנגנוניה המחתרתיים. גם פעילי איגודים מקצועיים, ארגוני נשים ואגודות סטודנטים הודיעו על השתתפותם.