עובדי צים שובתים נגד ההפרטה המלאה של חברת הספנות

800 עובדי צים פתחו אתמול (חמישי) בשביתה, יום ראשון בבוקר, במסגרת הסכסוך בינם לבין ההנהלה סביב ניסיונה לשכנע את המדינה לוותר על מניית הזהב שלה בחברה. החברה הופרטה בזמנו לטובת האחים עופר.

 2014-04-25_163759

לאחר שהחל מאבק העובדים והוכרז סכסוך עבודה, הנהלת החברה שבה ודרשה ממועצת העובדים להפסיק במאבק והחליטה באופן חד־צדדי לפגוע בתנאי העבודה שלהם, באמצעות עיכוב דרגות שכר, אי־תשלום ביטוח רכב, קיצוץ בשי לחג, סגירת חדר האוכל ועוד. יו"ר מועצת העובדים, אבי שטרית, קרא אתמול לעובדים שבהסכם הקיבוצי לעזוב את עבודתם עד ליום ראשון. בכמה מחלקות ניסו מנהלי החברה פגוע בשביתה ודרשו מהעובדים להישאר אך חברי מועצת העובדים עברו בין המחלקות ווידאו כי הם הפסיקו את עבודתם.

המאבק על מניית הזהב שמבטיחה כי חברת צים תהיה חברה ישראלית  ותפעיל לפחות 11 אוניות ישראליות לשימוש בשגרה ובזמן חירום, שאותם יפעילו קצינים ישראלים, וכי חברי הדירקטוריון של החברה יהיו ישראלים בלבד החל לפני כמה חודשים כשבעלת החברה, משפחת עופר, ביקשה ממשרדי הממשלה האוצר, הביטחון והתחבורה שיוותרו עליה. לפני כחודש פתחו עובדי צים, יחד עם איגוד קציני הים ופעילים חברתיים, במאבק נגד הוויתור. שטרית מסר כי "בריונות ההנהלה לא תרתיע אותנו. נמשיך להילחם נגד הוויתור על מניית הזהב ולא משנה אילו צעדים ההנהלה תנקוט נגדנו. מניית הזהב מבטיחה את קיום החברה כחברה ישראלית. זהו עניין לאומי בעל חשיבות עצומה ולא איזה עניין קטן וחסר משמעות ציבורית כפי שמנכ"ל החברה מנסה לצייר". שטרית שיגר אתמול הודעה לעובדי צים תחת הכותרת "לא מנהלים משא ומתן כמו אבו מאזן". על פי ההודעה, הקש ששבר את גב הגמל בגללו הוכרזו העיצומים היה סגירת חדר האוכל.

"עובדים יקרים", כתב שטרית, " למרות הפרות כל ההסכמים באופן סדרתי וניסיונות ההנהלה לקעקע את העבודה בישראל, הסכמנו לבקשת ההנהלה, לפתוח במרתון ישיבות אינטנסיבי כדי לפתור את המחלוקות, ואף הסכמנו לשמור על השקט התעשייתי עד לשיחות, החליטה ההנהלה כהרגלה לנקוט בצעדים חד צדדיים ולהמשיך להשפיל את העובדים, מועצת העובדים לא תשב למו"מ בתנאים אלו, זו לא הדרך לקרוא לנו לשולחן הדיוניםאך העובדים לשיטת ההנהלה הם האויבים של החברה. האם ההנהלה חושבת שאנחנו נתקפל ונפסיק להיאבק על תנאי העבודה שלנו בשביל פיתה? אנו חוזרים ומודיעים: לא נסכים לוויתור על מניית הזהב! לא נסכים לפגיעה בתנאי העבודה שלנו! העובדים מתבקשים לעזוב את העבודה עד ליום ראשון בבוקר".