"נוער התאחד במערכה לשלום יציב, לדמוקרטיה ולעתיד מאושר": שבעים וארבע שנים למחנה בנק"י החמישי

ב-23 בספטמבר 1949, ליל שבת, נפתח במגרש המחנות על הכרמל המחנה הארצי ה-5 של ברית הנוער הקומוניסטי שהיה המחנה הראשון לאחר כינונה של מדינת ישראל. סיסמת המחנה הייתה: "נוער התאחד במערכה לשלום יציב, לדמוקרטיה ולעתיד מאושר".

לקראת המחנה נערכו מפגשים ומסיבות בסניפי בנק"י. במסיבה חגיגית שנערכה (17.9) במועדון מק"י בוואדי נסנאס בחיפה הופיעה מקהלת בנק"י מנצרת.

1,350 בני נוער יהודים וערבים, עובדים ולומדים, הגיעו למרגלות ההר במשאיות מקושטות וטיפסו לאזור המחנה. לעומת המחנה הרביעי, שנערך שנה קודם לכן, גדל מספר המשתתפים פי 10.

טקס הפתיחה נפתח בדקת זיכרון לזכר חברי בנק"י ומק"י שנפלו בשדות הקרב נגד הפשיזם, שנרצחו במהלך החקירות של הבולשת הבריטית ועוזריה היהודים, ושנהרגו במלחמת העצמאות. את נר התמיד לזכר הנופלים הדליק חבר בנק"י יורם גוז'נסקי.

אליהו דרוקמן, מזכיר סניף חיפה של מק"י, הביא את ברכת הסניף. תופיק טובי, חבר מזכירות הוועד המרכזי, ציין בפתיחה את תפקידי הנוער הקומוניסטי והעלה על נס את האחווה היהודית-ערבית. המשורר אלכסנדר פן קרא למשתתפי המחנה ליישם את צוואת לנין לנוער – ללמוד, ללמוד וללמוד.

בחלקו האחרון של הטקס הופיעה מקהלת הפועלים רון אשר זכתה בפרס השלישי בפסטיבלי הנוער הדמוקרטי בפראג ובבודפשט.

במוצאי שבת (24.9) נשא דברים בפני הנוכחים מאיר וילנר, חבר מזכירות המפלגה. וילנר הוקיע את מסע הרדיפות והגירושים של חברי מק"י מהקיבוצים ומהמושבים. עם הקמת המדינה, הדגיש, אימצה הממשלה מדינות של דיכוי ואפליה של המיעוט הערבי. תעודות זיהוי של האזרחים הערבים סומנו באות ב'. תושבי היישובים הערביים סובלים משלילת זכויות אזרח בסיסיות, מאבטלה ומעוני. טועים אלה המשלים עצמם כי רק האוכלוסייה הערבית תסבול מדיכוי ומאפליה. בתוכנית האמנותית הופיעה מקהלת הפיונרים (הילדים) גיל.

במחנה הוצגה תערוכה של פעילות מק"י ובנק"י. בתערוכה הוצגו תמונותיהם של אלה שנפלו במערכות המפלגה והנוער, וביניהם אליושה גוז'נסקי, סיומה מירוניאנסקי, יעל גרסון ומשה בוצ'אן. כן הוצגו בתערוכה צילומים מלחימתם של בני נוער בסין, בווייטנאם, ביוון ובאינדונזיה למען חירות ארצותיהם ומחיי הנוער הסובייטי.

בפעילות המחנה נטלו חלק מקהלות, תזמורות ולהקות ריקודים של הנוער הקומוניסטי. במהלך ימי המחנה נערכו קבוצות לימוד ומפגשים בין סניפי התנועה להחלפת ניסיון. תחרויות הספורט כללו כדורגל, כדורעף, ריצה וקפיצה.

טקס הנעילה של המחנה, שנערך ב-26 בספטמבר, התקיים באמפיתיאטרון שעל הכרמל. הופיעו בו חמש מקהלות אשר תוכניתן כללה שירי עם, שירי פועלים ושירים סובייטים: מקהלת הנוער הקומוניסטי מנצרת; מקהלת עולים מפרדס חנה; מקהלת גיל; מקהלת יפו ע"ש דימיטרוב; ומקהלת הפועלים רון.

בדבריה בטקס זה הדגישה אסתר וילנסקה, חברת מזכירות המפלגה, כי מק"י וארגוני שמאל נוספים עומדים בראש המאבק למען השלום, נגד השתלטות ארצות-הברית על חלק מישראל, למען אחווה יהודית-ערבית ולחיזוק כוחו של מעמד הפועלים. אמיל חביבי, חבר מזכירות המפלגה, הקדיש את דבריו לתרומת ברית-המועצות במערכה למען השלום העולמי.

הריקודים והשירה נמשכו כל הלילה, ובבוקר ירדו כל המשתתפים ובידיהם דגלים אדומים וסיסמאות וערכו מצעד ברחובות חיפה בדרכם למשאיות שיובילו אותם ליישוביהם.