לראשונה משרד השיכון החל לפרסם באינטרנט נהלי הזכאות לסיוע לדיור

לראשונה החל משרדהשיכון לפרסם באינטרנט שורה של נהלים פנימיים, הכוללים בין השאר את תנאי הזכאותלסיוע בדיור. הדרישה לפרסום הנהלים עלתה במסגרת עתירה שהגישה האגודהלזכויות האזרח..

הדרישהלפרסום הנהלים עלתה במסגרתעתירה שהגישעו"דגיל גן-מור מהאגודה לזכויותהאזרחלבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים, בשמו של אסיר משוחרר חסר בית. עוד טרם שחרורו, פנה האסיר, ג', לגורמי הרווחה בכלאבבקשה לסיוע בדיור. גורמי הרווחה בכלא וברשות לשיקום האסיר, השיבו פניו ריקם וטענוכי על פי כללי משרד השיכון אין ביכולתם לסייע לו. אלא שאותם גורמים טעו; נהלי משרדהשיכון דווקא כוללים הנחיות מפורשות לטיפול באסירים משוחררים חסרי בית, אולם גורמיהרווחה לא הכירו אותם. בינתיים, ג' מצא עצמו נודד בין מקלטי לילה ובתיהם של קרובימשפחה. רק לאחרונה, כחודשיים לאחר שחרורו, הוסדרה זכאותו לקבלת סיוע.

העוולשנעשה לג' היה יכול להימנע, לו כל גורמי הרווחה היו מודעים לנהלי משרד השיכון. עודרבים המעוניינים בסיוע בשכר דירה או דיור ציבורי, אינם מודעים לתנאי הזכאות. האגודהלזכויות האזרח דרשה את פרסומם מלא של נהלי משרד השיכון, ואכן, בימים האחרונים החלהמשרד בפרסום נהליו באתר הרשמי.

בכך, מצטרף משרד השיכון למשרד הפנים, אשרנאלץ גם הוא, בעקבות עתירת האגודה לזכויות האזרח, לפרסם את נהליו באינטרנט.

עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח מסר ש"מדיניות הסיועבדיור של משרד השיכון נוגעת למאות אלפים בישראל; אף על פי כן, עד כה, הנהליםוהקריטריונים המלאים לקבלת הסיוע הוסתרו מהציבור. זכאי הסיוע לא תמיד ידעו עלזכאותם, או שהמידע שניתן להם היה חלקי. במדינה דמוקרטית, משרד ממשלתי חייב לפעולבשקיפות מלאה, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בפרסום נהלים אשר נוגעים לזכות היסודלדיור של רבים במדינה". מהאגודה לזכויות האזרח נמסר כי היא "תוסיף ותעקוב אחר פרסום הנהלים. בעקבות העתירות, בדרישות לפרסום נהלים, יש לקוות כי כל משרדי הממשלה יוציאו לאורהשמש את נוהליהם הפנימיים, בלי צורך בהליכים משפטיים נוספים."

לעיון בכללים שפורסמו:

http://www.moch.gov.il/Moch/LawsAndRegulations/RegulationsList.htm