יותר מ-550 אלף מתים מקורונה; מאות אלפים צעדו בערי ברזיל וקראו 'בולסונרו הביתה'

מאות אלפי בני אדם הפגינו אתמול (שבת) ברחובות הערים הגדולות בברזיל ודרשו להדיח את הנשיא הימני קיצוני ז'איר בולסונרו, האחראי למותם של יותר מחצי מיליון איש ממגפת הקורונה. רבבות מפגינים בשדרות פאוליסטה בסאו פאולו ובמרכזי הערים ברזיליה וריו דה ז'ניירו קראו את אותה הסיסמא: "ז'איר פול יפול" (בפורטוגזית: "Jair vai cair"). על כך מדווח הבוקר הפורטל "ורמליאו" של המפלגה הקומוניסטית של ברזיל.

בנוסף לריו דה ז'ניירו, סאו פאולו וברזיליה נערכו הפגנות מחאה גדולות גם בבלם, רסיפה, באיה, פרטו אלגרה, ב-27 ערי הבירה של מחוזות המדינה ובעוד כ-80 ערים נוספות. מחוץ לברזיל נערכו הפגנות נגד בולסונרו בלונדון, ליסבון, ברצלונה, פריז, ברלין ובירות אירופיות נוספות.

הקריאות להדחת הנשיא מהימין הקיצוני גברו בסוף השבוע, על רקע האשמות ששרים בממשלתו ניסו להרוויח באופן לא חוקי מעסקת רכישת חיסונים לקורונה ממפעל בהודו. המדינה שילמה כ-30 מיליון דולר, אבל החיסונים לא סופקו . שופט עליון בברזיל הורה שלשום לחקור אם בולסונרו פעל כראוי לאחר שעודכן לגבי החשש לשחיתות בדרג ממשלתי בעסקה לרכישת מיליוני מנות חיסון מחברת התרופות ההודית "בהרט ביוטק".

"בולסונרו הביתה": מפגינים אתמול במרכז העיר באיה (צילום: ורנמליאו)

 

מפגינים רבים ברחבי ברזיל מחו ברחובות עם דגלי המדינה הצהובים-ירוקים בניסיון לתבוע בחזרה לעצמם את הסמל הלאומי, זאת לאחר שעד כה תומכיו של בולסונרו בימין הקיצוני נהגו להשתמש בו בתדירות גבוהה. גם דגלים אדומים וכרזות רבות ובהן נכתב "בולסונרו הביתה" הונפו בהפגנות יחד עם צילומים של הנשיא לשעבר אינסיו "לולה" דה סילבה. "לולה" שב באחרונה לזירה הפוליטית בברזיל לאחר שזכויותיו הפוליטיות הושבו לו בעקבות ביטול כל הרשעותיו בגין שחיתות, והוא צפוי להתמודד בבחירות לנשיאות שייערכו בשנה הבאה.

על פי נתוני הרשויות בברזיל, יותר מ-522 אלף בני אדם מתו במדינה מנגיף הקורונה. רק בארה"ב מתו יותר מהנגיף – כ-605 אלף. אך בזמן שבארה"ב מבצע החיסונים צבר תאוצה בחודשים האחרונים ושיעור המתחסנים בשתי מנות הולך וגדל – 47.8% נכון להיום – ברזיל רחוקה ממיגור המגפה. נכון להיום, 26.9 מיליון ברזילאים התחסנו לנגיף – 12.7% בלבד מכלל האוכלוסייה.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/104123