המדינה מלינה את שכר העובדים הזרים בענף הבניה

אתמול פורסמה ידיעה על קבלנים שלא משלמים את שכר עובדיהם ובשל כך שוטרים הכו פועלים סינים. כעת זו המדינה עצמה. משפחתו של עובד זר מסין שהועסק בענף הבניין בארץ ונהרג בתאונת דרכים לפני כשנה וחצי, ממתינה זה יותר מחמישה חודשים לקבל מן הרשויות כספים שהופרשו לזכותו ומגיעים לו כחוק.

מדינת ישראל מבקשת לעודד יציאתם בזמן מהארץ של עובדים זרים בענף הבניין על ידי כך שיקבלו סכום כסף, 700 ש"ח לחודש, שנצבר לזכותם במשך עבודתם בישראל. אולם אם הם עוברים את משך הזמן המותר להם – חמש שנים ושלושה חודשים – הכסף מנוכה מחשבונם. ה"עידוד" מתקיים אך ורק בענף הבניין ולא בתחומים אחרים כסיעוד וחקלאות.
מסיבות שאינן ברורות, וככל הנראה פשוט בגלל עניינים בירוקרטים של משרד הפנים, הכסף הזה עדיין לא מועבר אל העובדים.

כך גם במקרה של ז'אנג מינג, עובד זר מסין, אשר עבד משנת 2005 בבנייה בישראל דרך תאגיד בניין, ומעסיקיו הפרישו לו 700 שקל מדי חודש – כפי שנדרש בחוק – לקרן פיקדון לעובדים זרים שמנוהלת על ידי בנק הפועלים. סה"כ הוא זכאי ל-35 אלף שקל עם חזרתו לארץ המוצא. בספטמבר אשתקד נהרג מינג בתאונת דרכים, ומאז נתקלת משפחתו בסין בקשיים בירוקרטים המונעים ממנה לקבל לידיה את הכספים שמגיעים לה כדין מהמדינה.

עורך הדין יובל מור, שמייצג את משפחת העובד, פנה למשרד הפנים למחלקת מת"ש ברשות ההגירה והאוכלוסין אשר אחראית על מתן האישורים להעברת הכסף. המחלקה ביקשה לראות מסמכים במקור, את חותמת הקונסול ועוד נהלים. בינתיים, התכתובות נמשכות אבל המסכת הבירוקרטית המסובכת מסתיימת שוב ושוב במפח נפשמשפחת העובד הזר מסין לא זוכה עד עכשיו, יותר משנה אחרי שנהרג, לקבל את הכסף שמגיע לה כחוק.

בעקבות חשיפת הפרשה הבוקר (ב') בתוכנית "סדר יום" עם קרן נויבך ברשת ב' אמר מנהל יחידת הסמך לעובדים במשרד התמ"ת, מאיר שפיגלר, כי הנושא "ייבדק וכי בתוך יומיים תיפתר הבעיה".

 

לידיעה על פועלים סינים שהוכו אתמול על ידי שוטרי יס"מ בתל-אביב:

http://www.maki.org.il/index.php?option=com_content&task=view&id=5006&Itemid=82