אמנסטי קורא לאשר למרדכי ואנונו לצאת מישראל

ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי קורא לרשויות בישראל להסיר את איסור היציאה לחו"ל המוטל על מרדכי ואנונו, כך שיוכל להשתתף באירועים שיתקיימו ביוני בלונדון. ואנונו הוזמן להשתתף באירוע שעורך אמנסטי בלונדון בחודש יוני ובנוסף הוא הוזמן לדבר בפני הפרלמנט הבריטי. אמנסטי הזמין את מרדכי ואנונו לדבר במסגרת פאנל בנושא הגנה על חושפי סודות ממלכתיים ושחיתויות. דוברים נוספים בפאנל הם הדווח המיוחד של האו"ם לענייני חופש הביטוי והדעה, פרנק לה רו; העיתונאי החוקר הבריטי, פיטר הונאם, שראיין את ואנונו ב-1986 ביחד עם עיתונאים אחרים מה"סאנדיי טיימס"; היועצת לביטחון לאומי וזכויות אדם של הממשל האמריקאי, קת'לין מק'לילן; יועצת בכירה בערעורה של צ'לסי מנינג, עו"ד ננסי הולנדר; היועץ המשפטי לשעבר של צבא בריטניה בארה"ב, שחשף מידע על שותפותה של בריטניה בהתעללו בעצירים בעיראק, סא"ל הכומר ניקולאס מרסר.

2014-05-23_163103

כמו כן, 54 חברי הפרלמנט הבריטי הזמינו גם כן את מרדכי ואנונו לדבר בפני הפרלמנט בלונדון ולספר על 18 שנות המאסר שלו בגין חשיפת מידע על יכולות הגרעין של ישראל ב-1986 ועל השנים שלאחר שחרורו, אותן הוא חי תחת מגבלות חמורות. אמנסטי אינטרנשיונל רואה במגבלות אלו הפרה של זכויותיו לחופש תנועה, ביטוי והתאספות. עורכי דינו של מרדכי ואנונו עתרו לביהמ"ש העליון בבקשה להסיר את כל המגבלות המוטלות על ואנונו, אשר מיועדות לחידוש בסוף החודש. עו"ד אביגדור פלדמן, סנגורו של ואנונו, אמר לאמנסטי אינטרנשיונל: "שמירת מגבלות לאדמוקרטיות ומגוחכות אלו, במהלך 10 השנים האחרונות, לאחר שואנונו ריצה עונש של 18 שנות מאסר, אינה קשורה כלל לביטחון המדינה. אלו צעדים נקמניים ואכזריים, אשר משרתים מטרה אחת והיא לנדות את ואנונו ולהרוס אותו כבן אדם וכפעיל אמיתי נגד הגרעין".

אמנסטי סבור כי "טענותיהן של הרשויות בישראל להצדקת מעשיהן בכך שואנונו עלול לחשוף מידע סודי נוסף על המאגר הגרעיני של ישראל, וכי הוא מהווה איום לביטחון לאומי הן מלאכותיות. הידע של ואנונו לגבי יכולתה הגרעינית של ישראל מוגבל ל-1986, מאז עברו כמעט 30 שנה. כפי שהוא אמר שוב ושוב, אין לו מידע נוסף. המידע שיש ברשותו כבר פורסם וידוע לציבור, שלא לדבר על כך שהוא לחלוטין לא רלוונטי כיום".