תרעומת בקרב המרצים בעקבות הצעת סמוטריץ' לקיצוץ מחצית מתקציב ההשכלה הגבוהה

תרעומת בקרב המרצים בעקבות דבריו של  שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לפיהם "אפשר להחליט שחותכים בחצי את כל תקציב ההשכלה הגבוהה. מי אמר שבזמן שיש מלחמה צריך ללמוד עכשיו לימודי אנתרופוסופיה אנתרופולוגית של ימי הביניים בטימבוקטו?".  שר האוצר התראיין בגלי צה"ל בעקבות הפולמוס הציבורי סביב קיצוץ תקציב המדינה בעקבות הוצאות המלחמה ההולכות וגדולות וסירובו לקצץ בכספים הקואליציוניים.

ממטה המאבק של האקדמיה שהוקם כדי להיאבק בהפיכה משטרית נמסר "מתי תפנים שאתה אמור להיות מחוייב לעם כולו, בלי להפלות על בסיס שיוך מפלגתי, מגדרי, גזעי, עדתי או יישובי? מתי תפסיק לעסוק בתקציבים הקואליציוניים ותתמקד בסיוע החיוני למשפחות העקורים לחיילות ולחיילים כולם?".

עמותת בשער – אקדמיה למען החברה בישראל, גינתה נחרצות את ההצהרת סמוטריץ'. "אנו מודאגים מדברי שר האוצר. מעבר לכך שהדברים מצביעים על חוסר הבנה עמוק במנגנוני התקצוב הציבורי ובהשלכות של קיצוצי עומק על קיומם של מוסדות, משתמע מהם כאילו יש לימודים באקדמיה שאינם חשובים או ראויים לתמיכה. דברי השר מתנשאים ומזלזלים".

לדברי בשער "תחומי העיסוק האקדמיים אינם, ולא יכולים להיקבע או להיות מושפעים על ידי גורם כלשהו במערכת הפוליטית. לא בכדי החופש האקדמי של מוסדות ההשכלה הגבוהה מעוגן בסעיף 15 בחוק המועצה להשכלה גבוהה 1958 ומשאיר בידי המוסדות את החופש המוחלט להחליט בנושאי מחקר והוראה. אין לשר לא הרשות ולא הידע להחליט מה ראוי ומה אינו ראוי להילמד ולהיחקר באקדמיה. החופש האקדמי הינו נשמת אפה של האקדמיה ואין אקדמיה בלעדיו, והוא זה שמביא את האקדמיה להיות מנוע אינטלקטואלי וגם כלכלי במדינות מתקדמות".

"דברי השר מגבירים את החשש שיש גורמים בממשלה שעדיין רוצים להביא לשליטתה של המדינה על מערכת ההשכלה הגבוהה. רעיונות כאלו עלו במהלך הניסיונות להפיכה המשטרית שקודמו על ידי הממשלה הנוכחית. עמותת 'בשער' קוראת למערכת ההשכלה הגבוהה להמשיך ולהיות ערנית בפני מגמות אלו, ולהילחם בהן בנחישות. אנחנו תמיד על המשמר, ונמשיך להתריע, ולעמוד בשער", הדגישו.

יצוין שנמשך הכאוס בהתנהלותו הכלכלית של שר האוצר על גבם של יישובי עוטף עזה והמפונים. באמצע דיון שקיימה הבוקר (רביעי) ועדת הכספים של הכנסת, לבקשת משרד האוצר, לצורך אישור העברות תקציביות שוטפות – הפתיע נציג המשרד כשביקש למשוך חזרה פנייה שכבר הוגשה לתקצוב מנהלת תקומה והרשויות בנגב בסך 274 מיליון שקל.

משיכת הבקשה נומקה בצורך לבחון אותה מחדש, תוך הבטחה כי זו תוגש מחדש. הסיבה לכך, ככל הנראה, נעוצה במקורות התקציביים של ההעברה – שחלקם נטועים בכספים קואליציוניים, לרבות תקציבים שיועדו עבור מוסדות חרדיים, חינוך תורני והתיישבותי וכן עבור פרויקטים בתחום חיזוק הזהות יהודית. העברה תקציבית זו הוקפאה לבקשת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' גם בשבוע שעבר – ולמעשה היא מונעת כבר 10 ימים את העברת הכסף לטובת המפונים. כתוצאה ממשיכת הפנייה, הודיע נציג אגף התקציבים כי יוקפאו גם 470 מיליון שקל שוועדת הכספים כבר הספיקה לאשר הבוקר לטובת תקציב מנהלת תקומה ב-2023.

כמו כן, על פי הודעת בבנק ישראל שפורסמה היום ניתן לקצץ בתקציבי 2024 את סעיפי ההסכמים הקואליציוניים. בהמלצות הבנק נכתב כי "בחינה של סעיפי התקציב מצביעה על הפחתות אפשריות בהיקף של 10-8 מיליארדי שקל ב-2024. יתר על כן, כיוון שחלק ניכר מהתשלומים ב-2023 בגין ההסכמים הקואליציוניים יקשה מאוד על קיצוצים באותם סעיפים ב-2024, וגם בהמשך, רצוי שהממשלה תכריז על עצירה של הוצאות אלה כבר בתקציב הנוכחי".

קישור לראיון ששודר בגלי צה"ל: https://tinyurl.com/4ywwj7d2