ראש תוכנית המזון של האו"ם: רצועת עזה נמצאת על סף רעב; תת-תזונה בקרב ילדים

ראש תוכנית המזון של האו"ם סינדי מקיין אמרה הלילה (שני) בראיון ברשת סי.בי.אס ש"רצועת עזה נמצאת על סף רעב". היא קראה להעביר סיוע נוסף לעזה, לקראת סיום ההפוגה בת ארבעה הימים. מקיין, אלמנתו של המועמד הרפובליקני לנשיאות ג'ון מקיין, אמרה שהמצב של תת תזונה בקרב ילדים עלול לעלות ב-30 אחוז בעזה.

מחירי המזון בשווקים שעדיין פתוחים ברצועת עזה זינקו בשבועות האחרונים באופן חסר תקדים. לדברי הלשכה הפלסטינית המרכזית לסטטיסטיקה, במהלך אוקטובר עלו מחירי המזון והמשקאות ב-10%; מחירי הירקות האמירו בשיעור של 32%, מחיר הקמח ב-65% ומחיר המים המינרליים ב-100%.

למרות הגידול בסיוע במזון ברחבי רפיח, לרבים עדיין אין מזון ודלק לבישולו. אף מאפייה אינה פועלת, בשל חוסר דלק, מים וקמח, וכן בשל נזקים שנגרמו במבנים בעקבות הפצצות חיל אוויר. על פי דיווחים, קמח אינו זמין יותר בשווקים. אנשי כוח המשימה לענייני ביטחון תזונתי הביעו חששות כבדים ביחס למצבם התזונתי של תושבי הרצועה, ובמיוחד נשים מיניקות וילדים. חששו זה גובר עוד יותר ביחס לצפון, שאליו קשה יותר להגיע.

כמו כן, על בעלי חיים מאיימת סכנת הרעבה ומוות ברעב, בשל המחסור במספוא ובמים. גידולי שדה ננטשים וניזוקים יותר ויותר ממחסור בדלק הדרוש לשאיבת מים להשקיה. חקלאים פלסטינים ברחבי עזה החלו לשחוט את בעלי החיים שלהם, בשל הצורך המיידי במזון וחוסר מספוא. נוהג זה מהווה איום נוסף על הביטחון התזונתי, משום שהוא מוביל לדלדול של נכסים מניבים.

לאחת תחילת הפסקת האש לא פורסמו נתונים חדשים על הרוגים הפלסטינים. לדברי משרד התקשורת בעזה, נכון ל-23 בנובמבר נהרגו בעזה יותר מ-14,800 בני אדם, בהם כ-6,000 ילדים וכ-4,000 נשים. המשרד הכפוף לרשויות שמוסיפות לפעול בעזה, מדווח על הרוגים מאז שב-11 בנובמבר חדל משרד הבריאות בעזה לעשות זאת, לאחר קריסת השירותים והתקשורת בבתי החולים בצפון. יצוין שמאז ה-11 בנובמבר נותרה עזה ללא חשמל ובהאפלה מלאה, לאחר שהרשויות הישראליות ניתקו את אספקת החשמל, ועתודות הדלק להפעלת תחנת הכוח היחידה בעזה אזלו.