ראיון עם מזכ"לית תנד"י נסרין מורקוס: נשים יהודיות וערביות מביסות את הפחד

יום האישה מצוין היום (שישי) בצל המלחמה בעזה. נוכח זאת, יזמה תנועת נשים דמוקרטיות בישראל (תנד"י) בשיתוף פעולה עם ארגוני שמאל רבים אירוע מרכזי לציון יום האישה תחת הכותרת: "די למלחמה". בראיון ל'זו הדרך' תיארה מזכ"לית תנד"י, נסרין מורקוס, את השפעות המלחמה על הנשים והתקוממה על הצעדים הרבים של ממשלת הימין נגד הנשים היהודיות והערביות.

כיצד משפיעה המלחמה על פעילותה של תנד"י?

תנד"י לוקחת חלק פעיל במאבק הציבורי נגד המלחמה כחלק מההתארגנות "שותפות השלום". אני מייצגת את התנועה בוועדה המארגנת של מסגרת זו. השתתפנו בארגון ההפגנה הגדולה נגד המלחמה, שנערכה בחיפה, וכן "כנס השותפות" שהתקיים בטירה. ב-9 באוקטובר אשתקד, לפני הקמת שותפות השלום, פרסמנו גילוי דעת נגד המלחמה והשתתפנו בהפגנות הראשונות נגד המלחמה בתל אביב.

באותו חודש פרסמתי יחד עם החברה תמר גוז'נסקי ב"הארץ" מאמר נגד המלחמה ובעד פתרון מדיני. בעקבות מאמר זה הפכתי מטרה להסתה מצד אנשי ימין: איימו עלי וניסו לגרום לפיטורי מעבודתי במכללת אורנים. במישור הבינלאומי, תנד"י חברה בפדרציה הבינלאומית של נשים דמוקרטיות. פרסמנו גם גילוי דעת נגד המלחמה שנועד לחברותינו בפדרציה והשתתפנו בכנס מקוון עם חברות הפדרציה באירופה.

במקביל למאבק נגד המלחמה, ממשיכה תנד"י במאבק רב-השנים נגד אלימות כלפי נשים ובמיוחד – נגד האלימות והפשע בחברה הערבית. לפני המלחמה השתתפנו בכל ההפגנות נגד האלימות שיזמה ועדת המעקב ותמכנו במאבק של ראשי הרשויות הערביות אשר שבתו והפגינו מול משרדי הממשלה. מאז תחילת המלחמה, הצטרפה תנד"י לשותפות של ארגוני נשים יהודיות וערביות הנקראת "מרחב נשי", אשר מקדמת מאבק של נשים נגד אלימות.

אילו פעילויות מקיימת תנד"י השנה לציון יום האישה?

מזכירות התנועה החליטה שהאירוע המרכזי לציון יום האישה השנה ייערך תחת הכותרת: "די למלחמה". על רקע המאמצים של הממשלה למנוע מאבק יהודי-ערבי משותף נגד המלחמה, פנינו לארגוני נשים וגם לארגוני שמאל כדי לציין יחד את יום האישה. לשמחתנו כמה ארגונים נענו לקריאה: עומדים ביחד, שוברות קירות, אימהות נגד אלימות, אישה לאישה, מאבק סוציאליסטי ועמותת נג'ום. האירוע המרכזי יתקיים בטייבה בשבת הקרובה, 9 במרס. הוא יכלול עצרת, תערוכת ציורים וצילומים נגד המלחמה ובעד השלום בהשתתפות אמניות יהודיות וערביות ומעגלי שיח של נשים.

היסטורית, תנד"י היא זו שהחלה בציון יום האישה בארץ. אך החלטנו שהשנה אסור לנו להישאר לבד. כתנועה יהודית-ערבית חשוב לנו לקיים מפגש בין נשים משני העמים. אנחנו מקוות השנה במיוחד שתהיה השתתפות רבה של נשים יהודיות וערביות שלא נמצאות במעגלים של תנד"י.

לבד מהמלחמה, מהן ההשלכות של מדיניות הממשלה על נשים?

צעד שפוגע במיוחד בנשים הוא – חלוקת הנשק ההמונית שיזם השר בן גביר. חלוקת הנשק נועדה במקורה לפגוע באזרחים ערבים, אך היא פוגעת קשות גם בנשים – במיוחד בנשים הסובלות מאלימות במשפחה. תפוצת הנשק מגבירה את תחושת האיום שחוות נשים. נשים רבות יחששו עוד יותר להתלונן על אלימות נגדן. נשים ערביות, ובמיוחד נשים העוטות חיג'אב, מהססות לשהות במרחבים ציבוריים. הן חוששות שייתפסו כטרוריסטיות. לדוגמא, סטודנטית שלי סיפרה לי, שהיא חוששת לנסוע באוטובוס לעבודתה בבית החולים משום שחמושים נועצים בה מבטים.

פגיעה נוספת בנשים היא הקיצוץ בתקציבי משרדי הממשלה, ובמיוחד משרדי הבריאות והרווחה. כאשר מקצצים בתקציבי הרווחה, הראשונות להיפגע הן האוכלוסיות המוחלשות, ובכלל זאת הנשים. לשכות הרווחה ממילא סובלות ממיעוט תקציבים וממחסור בתקנים. כעת גובר החשש שיסגרו גם מועדוניות, מתנ"סים ומקלטים לנשים נפגעות אלימות. נוסף לכך, המלחמה ומדיניות הממשלה בכלל מכבידות את יוקר המחיה ומרחיבות את העוני, והנפגעות העיקריות מכך הן נשים – בעיקר נשים חד-הוריות ונשים ערביות.

בהזדמנות זו אני מבקשת לקרוא לקוראות ולקוראי "זו הדרך" להצטרף לכל מאבק למען הפסקת המלחמה ולהחזרת החטופים בעסקה של "כולם תמורת כולם". בואו לאירוע לציון יום האישה בטייבה, למפגש של נשים יהודיות וערביות. יחד נוכל להביס את הפחד ואת ההשתקה.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/125744