ממשלת הדיקטטורה לא עוצרת: ח"כ כסיף מתנגד לשימוש במצלמות לזיהוי פנים

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (שני) את ההצעה לשימוש במצלמות לזיהוי פנים במרחב הציבורי. לפי ההצעה שמקדמים שרי ההפיכה המשטרית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר המשפטים יריב לוין; לשירותי הביטחון, למשטרה ולצבא תהיה גישה למידע שיעלה במצלמות, והיא תוכל לעשות בו שימוש ללא צו בית משפט.

בנוסף, הצעת החוק מסדירה את השימוש שכבר נעשה במערכת "עין הנץ", שמתעדת את תנועתם של כלי רכב. בעבר קידמה הממשלה הצעה דומה אך זו נבלמה בשל התנגדותו של השר לוין והרצון לערוך בה שינויים שכוללים הגנה על פרטיותו של האזרח. לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש): "ממשלת הדיקטטורה לא עוצרת וממשיכה בריצת האמוק לכינונה של עריצות פשיסטית על מלא". "לא ניתן – תתנגדו ;דמוקרטיה לכולם – או מרד!", הדגיש.

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר בתגובה לאישור ההצעה: "מדובר בהצעת חוק שמדרדרת אותנו שלב נוסף למציאות של חברת מעקב נוסח סין. ממה שקורה בעולם אנחנו כבר יודעים שהשחיקה בדמותה הדמוקרטית של מדינה, מאיצה תהליכים של פיתוח ושימוש במנגנוני ריגול אחר האזרחים. כשאדם יודע שהוא תחת עינו הפקוחה של האח הגדול הוא ממשטר את עצמו ומפחד להתנהג כרגיל; הוא מפחד ללכת להפגנה, הוא מפחד להשתתף באספות פוליטיות, הוא מפחד שסודותיו הכמוסים יתגלו ויעשה בהם שימוש נגדו. בחברה כזו אין דמוקרטיה ואין מרחב דמוקרטי".

"הצעת החוק מאפשרת למשטרה להכניס למערכת המעקב נתוני זיהוי ביומטריים של 'חשודים' כדי לאתר אותם ולעקוב אחר צעדיהם, כאשר המשטרה והיא לבדה מחליטה מיהו 'חשוד'", הוסיפו באגודה לזכויות האזרח. "כאילו לא די בכך – לא רק החשודים אלא גם רבבות אזרחים תמימים שאינם חשודים במאום יזוהו ופרטיהם יישמרו במערכת, במקום שיימחקו באופן מיידי. כך הופכים את המשטרה למעין שב"כ שעוקב אחר אזרחים ולא רק למטרות של הגנה על ביטחון המדינה", הדגישו. גם כוח קפלן מסר בתגובה: "הצעה הזויה שלקוחה ממשטר האייתולות האיראני, שמרגל אחרי מתנגדי המשטר. מי שינסה לרגל אחרי אזרחים ואזרחיות ילמד במהרה שהאזרחים והאזרחיות יעיפו אותו משולחן הממשלה. זהי דיקטטורה לשמה ולא ניתן להפוך את ישראל לדיקטטורה משיחית מסוכנת".